Η ταχεία οικονομική ανάπτυξη, το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης του μέσου καταναλωτή, τα μεγάλα εισοδήματα, οι γρήγοροι και αγχωτικοί ρυθμοί ζωής, οι δημογραφικές και κοινωνικές αλλαγές και η συρρίκνωση των κινεζικών νοικοκυριών, έχουν εξελίξει τις απαιτήσεις και τα αιτήματα των Κινέζων καταναλωτών.
Οι σύγχρονοι κινέζοι αναζητούν καινούρια, συναρπαστικά και λειτουργικά προϊόντα που θα διευκολύνουν την πολυάσχολη ζωή τους. Συνεπώς, με υψηλότερο διαθέσιμο εισόδημα, στρέφονται πλέον στην αγορά ακριβών και εξειδικευμένων προϊόντων (specialty products). Επιπλέον, οι κινέζοι καταναλωτές αποζητούν την καινοτομία. Νέα προϊόντα όπως τσάι γάλακτος ή ροφήματα γιαουρτιού, είναι ιδιαίτερα ελκυστικά τα τελευταία δύο χρόνια. Μάλιστα, οι πωλήσεις του τσαγιού γάλακτος αυξήθηκαν κατά 105% το 2012 ενώ οι πωλήσεις του παραδοσιακού τσαγιού μειώθηκαν κατά 5%. Ιδιαίτερη σημασία δίνουν επίσης σε προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των διαφορετικών ηλικιακών βαθμίδων. Για παράδειγμα, αυξανόμενες είναι οι πωλήσεις τους βρεφικού γάλακτος αλλά και του γάλακτος σε σκόνη για τους ηλικιωμένους.
Επιπρόσθετα οι Κινέζοι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα που ανταποκρίνονται στις γρήγορες απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής. Τα προϊόντα έτοιμα προς κατανάλωση βιώνουν μία διψήφια αύξηση των πωλήσεων. Η ανάγκη μάλιστα για άμεση εξυπηρέτηση, έχει δώσει δυναμική ώθηση στις ηλεκτρονικές πωλήσεις μέσω κινητού. Στην Κίνα, το M-commerce είναι το νέο E-commerce.
Ωστόσο, αυτό που δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής των επιχειρηματιών που θέλουν να εισέλθουν στην κινεζική αγορά, είναι ότι οι Κινέζοι καταναλωτές δίνουν μεγάλη σημασία στα συναισθήματα και τα κίνητρα που τους εγείρει ένα προϊόν. Επιπλέον οι επιχειρηματίες, δεν θα πρέπει να υποτιμούν την τάση της επιδεικτικής κατανάλωσης ως αποτέλεσμα του αυξημένου εισοδήματος. Οι κινέζοι καταναλωτές έχουν στραφεί στα προϊόντα πολυτελείας περισσότερο γιατί εκλαμβάνονται ως επίδειξη της κοινωνικής θέσης παρά για την καθεαυτή ομορφιά και ποιότητάς τους. Για παράδειγμα, επενδύουν σε ακριβά αμάξια εισαγωγής ενώ για τα προϊόντα που προορίζονται για ιδιωτική κατανάλωση, επιλέγουν φθηνές τοπικές μάρκες. Ωστόσο, οι αγοραστές πολυτελών προϊόντων, επιζητούν την επίδειξη για να επικοινωνήσουν την επιτυχία τους, θέλουν όμως να παραμένουν διακριτικοί. Γι’ αυτό και στις πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων για παράδειγμα, προτιμώνται τα Audi και BMW από τις φανταχτερές Maserati.
Τέλος, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επικεντρωθούν στην προώθηση των εξωτερικών ωφελειών από την κατανάλωση ενός προϊόντος. Επομένως, οι προωθητικές ενέργειες είναι απαραίτητο να δίνουν λιγότερη έμφαση στα ατομικά πλεονεκτήματα από την κατανάλωση του προϊόντος και περισσότερη στο πως βλέπει ο περίγυρος το άτομο μέσα από αυτήν την κατανάλωση. Για παράδειγμα η μπύρα στην Κίνα, δεν προωθείται απλά ως ένα δροσερό ρόφημα αλλά ως μία πράξη/κίνηση που φέρνει τον κόσμο πιο κοντά και αυξάνει την εμπιστοσύνη μεταξύ τους.
Πολλές λοιπόν είναι οι ευκαιρίες για τον Έλληνα εξαγωγέα στην αγορά της Κίνας. Αυτό που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή είναι η κατανόηση και η στόχευση στις πραγματικές καταναλωτικές ανάγκες αυτού του εξαιρετικά απαιτητικού κοινού, ώστε να επιλεγούν προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας προσαρμοσμένα και σχεδιασμένα στις αξιώσεις των σύγχρονων κινέζων καταναλωτών.
Πηγές: www.forbes.com, www.consumer360.com
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.