Πώς επηρεάζει το χρώμα τις αγοραστικές αποφάσεις & ποιους καταναλωτές προσελκύει;

Πώς επηρεάζει το χρώμα τις αγοραστικές αποφάσεις & ποιους καταναλωτές προσελκύει;

Για τους λιανοπωλητές , η πώληση είναι η τέχνη της πειθούς. Ωστόσο, αν και υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν τον τρόπο και τα προϊόντα αγοράς των καταναλωτών, μεγάλη σημασία δίδεται από το αγοραστικό κοινό στα οπτικά στοιχεία του προϊόντος, με το χρώμα να είναι ο πιο ισχυρός και καθοριστικός παράγοντας.
Για την ακρίβεια, η μυρωδιά ή ο ήχος επηρεάζουν τον καταναλωτή στην απόφασή του κατά 1%, η υφή του προϊόντος κατά 6% ενώ η οπτική εμφάνιση κατά 93%. Το χρώμα συγκεκριμένα, επηρεάζει τις αγοραστικές αποφάσεις κατά 85%. Μάλιστα   αποτυπώνεται τόσο έντονα στη συνείδηση των καταναλωτών, που η αύξηση της αναγνωρισιμότητας ενός brand, οφείλεται κατά 80% στο χρώμα του brand. Συνεπώς, το χρώμα είναι από τα πιο ισχυρά ατού του γραφιστικού σχεδιασμού των προϊόντων και των εμπορικών σημάτων. Ωστόσο, η επιρροή του δεν είναι οικουμενική. Τα ίδια χρώματα, μπορεί να περνούν διαφορετικά μηνύματα σε διαφορετικούς πολιτισμούς. Για παράδειγμα, στη Βόρεια Αμερική, το μαύρο χρώμα ταυτίζεται με το ισχυρό και κομψό. Γι’ αυτό και χρησιμοποιείται σε προϊόντα πολυτελείας. Το κίτρινο από την άλλη, είναι αισιόδοξο και νεανικό. Συχνά χρησιμοποιείται για να τραβήξει την προσοχή των λεγόμενων “window shoppers”. Τέλος το μπλε, αποπνέει την αίσθηση της ασφάλειας και της εμπιστοσύνης. Χρησιμοποιείται συχνά από τράπεζες και επιχειρήσεις.
Επιπλέον, το χρώμα, έχει την μοναδική ικανότητα να προσελκύει συγκεκριμένα είδη καταναλωτών και να αλλάζει τις αγοραστικές τους συμπεριφορές. Για παράδειγμα, τα απαλά χρώματα όπως το ροζ και το γαλάζιο, ελκύουν τους παραδοσιακούς καταναλωτές και γι’ αυτό συναντώνται συχνά σε καταστήματα ένδυσης. Το σκούρο μπλε και το πετρόλ, ελκύουν τους καταναλωτές που ψωνίζουν με συγκεκριμένο προϋπολογισμό (budget) και συναντώνται σε τραπεζικά ιδρύματα και πολυκαταστήματα. Το μπλε ρουά από την άλλη, μαζί με το μαύρο και το κόκκινο, μαγνητίζουν τους παρορμητικούς και αυθόρμητους καταναλωτές. Γι’ αυτό και χρησιμοποιούνται σε περιόδους εκπτώσεων, σε καταστήματα outlet αλλά και fast food.
Τέλος, πέρα από το χρώμα και οι λέξεις έχουν την ικανότητα να εγείρουν διάφορα συναισθήματα στον καταναλωτή. Η σωστή “power” λέξη μπορεί να κάνει τη διαφορά και ο καταναλωτής να προτιμήσει το ένα από δύο ή και περισσότερα πανομοιότυπα προϊόντα. Για παράδειγμα, το 60% των καταναλωτών, αισθάνεται καλύτερα και είναι πιο πιθανό να  αγοράσει ένα προϊόν που συνοδεύεται από τη λέξη «εγγυημένο» (guaranteed).
Συνεπώς, όταν προωθείται ένα καινούριο προϊόν, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι καταναλωτές δίνουν μεγάλη σημασία στην οπτική εμφάνιση και δη στο χρώμα, μεταξύ άλλων καθοριστικών παραγόντων. Επιπλέον, η επιλογή του χρώματος θα πρέπει να είναι συνεπής με το μήνυμα που θέλει να περάσει η κάθε επιχείρηση και την ομάδα των καταναλωτών που στοχεύει. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τη χρήση «ισχυρών» λέξεων στην ετικέτα ενός προϊόντος ή το σλόγκαν μιας  επιχείρησης και μία καλά οργανωμένη στρατηγική marketing, μπορούν να απογειώσουν τις πωλήσεις και την αναγνωρισιμότητα ενός brand.