Γνωρίστε τη γενιά Ζ, την νέα κερδοφόρα ομάδα-στόχο!

Γνωρίστε τη γενιά Ζ, την νέα κερδοφόρα ομάδα-στόχο!

Συχνά γίνεται λόγος για τη γενιά των millennials (ή αλλιώς γενιά Y), δηλαδή αυτών που έχουν γεννηθεί κατά την περίοδο 1980 έως 1995, καθώς αυτοί είναι που τίθενται ως επί το πλείστον στο επίκεντρο των στρατηγικών μάρκετινγκ των επιχειρήσεων λόγω του μεγέθους και της αγοραστικής τους δύναμης. Ωστόσο, ήρθε η ώρα οι εταιρίες να γνωριστούν με την επόμενη από αυτούς γενιά, τη λεγόμενη γενιά Ζ. Παρόλο που τα άτομα αυτής της γενιάς δεν έχουν ακόμα την οικονομική δυνατότητα και άνεση να καταναλώσουν τα προϊόντα των εταιριών λόγω του νεαρού της ηλικίας τους (είναι γεννημένα τη δεκαετία του 2000 οπότε είναι κάτω από 20 χρονών), εντούτοις μελλοντικά αναμένεται τα καταναλωτικά πρότυπα, ο αγοραστικές συνήθειες και συμπεριφορές τους να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη μετεξέλιξη και διαμόρφωση των στρατηγικών μάρκετινγκ των επιχειρήσεων τα επόμενα χρόνια.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ INFOGRAPHIC…

Ποια είναι λοιπόν τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της γενιάς;

  1. Καταρχήν θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι ήδη αυτή η γενιά αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος του αμερικάνικου πληθυσμού (25,9%), ακολουθούμενη από τους millennials (24,5 %).
  2. Έχει γεννηθεί και έχει ζήσει σε μια εποχή αβεβαιότητας (αύξηση της τρομοκρατίας μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου, παγκόσμια οικονομική κρίση)αλλά και κοινωνικής εξέλιξης (μεγαλύτερη ανεκτικότητα στην διαφορετικότητα και στην εθνική και φυλετική ποικιλομορφία, αλλαγή των ρόλων των δύο φύλων και μεγαλύτερη ισότητα μεταξύ τους). Συνεπώς είναι μια γενιά που είναι ώριμη, πολυμήχανη, αυτοκατευθυνόμενη και η οποία μορφώνεται από μόνη της, γνωρίζοντας πως να αναζητά και να συλλέγει πληροφορίες. Χαρακτηριστικά, το 33% των ατόμων της γενιάς Z παρακολουθούν μαθήματα online και ένα 20% διαβάζει βιβλία σε tablets. Μάλιστα, το 52% αυτών χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τυπικές ερευνητικές εργασίες τους.
  3.  Η γενιά αυτή έχει γεννηθεί και μεγαλώσει σε ένα τεχνολογικά προηγμένο περιβάλλον και είναι πολύ περισσότερο εξοικειωμένη από τους millennials με την χρήση του διαδικτύου, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των κοινωνικών μέσων δικτύωσης. Ενδεικτικά οι  millennials χρησιμοποιούν καθημερινά 2 συσκευές, ενώ η γενιά Ζ 5 (smartphone, τηλεόραση, φορητό υπολογιστή, desktop και iPod). Μάλιστα τα άτομα που ανήκουν στην τελευταία αυτή γενιά προτιμούν περισσότερο τα οπτικά στοιχεία (π.χ. emoticons) από τα γραπτά κείμενα όταν επικοινωνούν μεταξύ τους.
  4. Τα άτομα της γενιάς Ζ έχουν αυξημένο επιχειρηματικό πνεύμα και ορίζουν τους μελλοντικούς επαγγελματικούς τους στόχους στη βάση μιας «Do-it-Yourself» νοοτροπίας και ανάλογα με τις δυνατότητες πρόσβασής τους σε πληθοπορισμό/crowdsourcing (πράξη εξωτερικής ανάθεσης καθηκόντων, που παραδοσιακά εκτελούνταν από ομάδα τεχνοκρατών, σε μια μεγάλη ομάδα εθελοντών ή μία κοινότητα, μέσω ανοικτής πρόσκλησης). Ενδεικτικά, το 76% αυτών επιθυμούν να μετατρέψουν τα χόμπι τους σε επάγγελμα/εργασία, ενώ το 72% των μαθητών γυμνασίου επιθυμούν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση.
  5. Είναι μια ευαισθητοποιημένη και δραστήρια γενιά που επιδιώκει με τη δράση της να αλλάξει θετικά τον κόσμο. Μάλιστα, το 76% των ατόμων της γενιάς Ζ δηλώνουν ότι ανησυχούν για το αντίκτυπο της ανθρωπότητας στον πλανήτη, με ένα 60% να επιθυμούν μέσα από τη μελλοντική δουλειά τους να επηρεάσουν θετικά το περιβάλλον και την κοινωνία, ενώ ένα 26% των ατόμων ηλικίας 16-19 ετών επιδίδονται ήδη σε εθελοντικές δραστηριότητες.
  6. Χαρακτηρίζεται από ανεξαρτησία, πρακτικότητα, ρεαλισμό και διορατικότητα, ενώ δίνει έμφαση στην αυθεντικότητα των μηνυμάτων και των brands, καθώς και στην διαφάνεια και υπευθυνότητα των τελευταίων απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον.

Συνεπώς, οι επιχειρήσεις  καλούνται να αναπροσαρμόσουν τους τρόπους με τους οποίους απευθύνουν τα προϊόντα τους σε αυτήν την γενιά με βάση τα χαρακτηριστικά, τις επιθυμίες και προσδοκίες της. Τα άτομα της γενιάς Ζ θα επιλέξουν ως επί το πλείστον εκείνα τα brands που:
─    συμβαδίζουν με τις αξίες τους και την ανάγκη τους να είναι αυτάρκεις και να αυτοβελτιώνονται, κι όχι απαραίτητα εκείνα που είναι δημοφιλή
─    αξιοποιούν την τεχνολογία και τα σύγχρονα επικοινωνιακά μέσα
─    αναπτύσσουν ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις με τον χρήστη μέσω του διαδικτύου και των διαφόρων κινητών συσκευών
─    χρησιμοποιούν οπτικοακουστικό υλικό και αυθεντικά μηνύματα για να ενημερώνουν, να ψυχαγωγούν και να εντυπωσιάζουν, τόσο ώστε αυτοί να τα συστήνουν με τη σειρά τους σε φίλους και γνωστούς τους
─    δεν τους αντιμετωπίζουν ως έναν ακόμη κοινό-στόχο, αλλά ως εταίρο στην διαδικασία δημιουργίας και προώθησης των προϊόντων τους
Η γενιά Ζ είναι η πιο μορφωμένη, τεχνολογικά εξοικειωμένη και «ψαγμένη» γενιά στην ιστορία. Δεν αντιπροσωπεύει μόνο το μέλλον, αλλά το δημιουργεί και οι επιχειρήσεις καλούνται να συν-δημιουργήσουν με αυτήν. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αυτές θα αποκτήσουν σταθερούς πελάτες που συνεπάγονται μεγάλες ευκαιρίες για κέρδη μακροπρόθεσμα.
ΠΗΓΕΣ: Julia Glum (2015), Jessica Geller  (2015), Suzanne Bearne (2015), Lindsay Stein (2015), Erik Oster (2014), Liz Kaufman (2014), www.forbes.com, www.dkonsultants.gr.