What’s the “story” behind business storytelling?

What’s the “story” behind business storytelling?

Πόσες φορές έχετε παρασυρθεί από μία καλή ιστορία? Ίσως και να έχετε ξαγρυπνήσει προκειμένου να τελειώσετε ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα. Μπορεί ακόμα και να έχετε πιέσει τον εαυτό σας περισσότερο ακούγοντας μια ιστορία για την επιτυχία ενός συναδέλφου. Οι ιστορίες μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε, πράττουμε ή αισθανόμαστε, καθώς μας εμπνέουν με ένα τρόπο που η σκληρή πραγματικότητα δεν μπορεί. Γι’ αυτό και μπορούν να αποτελέσουν ισχυρά εργαλεία για τις επιχειρήσεις και τους επιτυχημένους ηγέτες που τις χρησιμοποιούν για να δένονται ουσιαστικά με την ομάδα τους. Έτσι, εάν θέλετε να παρακινήσετε τους άλλους αποτελεσματικά, θα πρέπει να μάθετε πώς να αφηγείστε μια καλή ιστορία.
Οι άνθρωποι λένε ιστορίες από την επαγγελματική τους καριέρα (business stories) για να επικοινωνήσουν και να συνδεθούν με τους εργαζόμενους, τους πελάτες, τους συναδέλφους, τους συνεργάτες, τους προμηθευτές τους, καθώς και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Τα business stories διαφέρουν από τις κλασικές ιστορίες, με την έννοια ότι στον επιχειρηματικό κόσμο, οι ιστορίες ειπώνονται με συγκεκριμένο στόχο, σκοπό, ή επιθυμητό αποτέλεσμα και όχι για διασκέδαση. Μία ιστορία που λέγεται σωστά, μπορεί να δημιουργήσει μια έντονη, προσωπική σχέση μεταξύ του κοινού σας και του μηνύματος που θέλετε να περάσετε. Συνεπώς, το business storytelling είναι η τέχνη του να χρησιμοποιείς ιστορίες για να επικοινωνήσεις και να συνδεθείς με τους υπαλλήλους, τους πελάτες, τους προμηθευτές, τους συνεργάτες και οποιονδήποτε άλλο εμπλέκεται με την επιχείρησή σας. Ο σκοπός των businessstories δεν είναι η διασκέδαση. Αντίθετα, έχουν συγκεκριμένο στόχο ή επιθυμητό αποτέλεσμα.
Για να πείτε ένα σπουδαίο business story, είναι πολύ σημαντικό να είστε αυθεντικός. Χρησιμοποιείστε ιστορίες που λένε περισσότερα για το ποιοι είστε και που βρίσκεστε ή έχετε φτάσει. Και μην φοβάστε να πείτε ιστορίες αποτυχίας, κακής κρίσης ή και σημαντικών λαθών που συνέβησαν στην καριέρα σας. Όταν είστε προετοιμασμένοι να εμφανιστείτε ευάλωτοι απέναντι στους άλλους, μπορείτε να εδραιώσετε πιο γρήγορα την εμπιστοσύνη και την συμπάθεια.
Επομένως, η επιτυχία μίας ιστορίας κρίνεται από το πόσο πειστικός είστε όταν την εξιστορείτε. Μία καλή ιστορία λοιπόν, είναι σε γενικές γραμμές σαν μία καλή συνταγή. Συγκεκριμένα συστατικά ανακατεύονται για να πλάσουν μία επιτυχημένη ιστορία. Τα σημαντικότερα στοιχεία για μια σπουδαία ιστορία είναι 3: το πλαίσιο, η δράση και το αποτέλεσμα.
Το πλαίσιο της ιστορίας, είναι πολύ σημαντικό στην αφήγηση και όμως συχνά αγνοείται από τους επιχειρηματίες. Χωρίς αυτό, η ιστορία σας μπορεί να είναι αδιάφορη ή να συγχύσει το κοινό σας. Το πλαίσιο παρέχει τις βασικές πληροφορίες που χρειάζονται οι ακροατές ή οι αναγνώστες σας για να βγάλουν νόημα. Θα πρέπει επίσης να προκαλεί το ενδιαφέρον τους και να δημιουργεί μία ταύτιση ώστε να νοιαστούν για το τι έχετε να πείτε. Ειδικότερα, το πλαίσιο πρέπει να απαντάει σε 4 βασικά ερωτήματα, ώστε να είναι ολοκληρωμένο: που και πότε συνέβη η ιστορία; Ποιος είναι ο κεντρικός πρωταγωνιστής; Τι θέλει να επιτύχει ο πρωταγωνιστής; Ποιος ή τι είναι το εμπόδιο / πρόκληση; Οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις οριοθετούν το πλαίσιο της ιστορίας και θέτουν τις βάσεις για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος του κοινού.
Κάθε μεγάλη ιστορία, εκτός από σαφές πλαίσιο περιλαμβάνει και το κομμάτι της δράσης. Με την δράση εννοούμε διάφορα σκαμπανεβάσματα, αποτυχίες, συγκρούσεις, αγώνες κλπ. Η δράση είναι το σημείο που βιώνουμε διάφορες ήττες από τις οποίες όμως αντλούμε διδάγματα. Ιδανικά, στην ιστορία σας, ο “ήρωας” θα πρέπει να αντιμετωπίσει μία αποτυχία, μια αδυναμία ή ένα πρόβλημα. Τα εμπόδια είναι που δημιουργούν ένταση και σφυρηλατούν τη σχέση σας και τη σύνδεσή σας με το ακροατήριο σας επειδή, ο καθένας μας τα αντιμετωπίζει καθημερινά.
Το αποτέλεσμα είναι η κατακλείδα της ιστορίας, στο οποίο αποκαλύπτετε τη μοίρα του κεντρικού χαρακτήρα σας. Χρειάζεται επίσης να εξηγήσετε επιδέξια στο κοινό τι δίδαγμα πρέπει να λάβουν από το αποτέλεσμα της ιστορίας σας. Ποιο είναι το ηθικό δίδαγμα; Γιατί είπατε αυτήν την ιστορία εξαρχής;
Κατά συνέπεια, όλοι οι επιχειρηματίες θα πρέπει να ανακαλύψουν τη δυναμική του business storytelling. Είναι ο πιο άμεσος τρόπος να επικοινωνήσετε στο κοινό σας το μήνυμα που εσείς θέλετε και να κερδίσετε τη συμπάθεια και την εμπιστοσύνη του. Επιπλέον όμως, πέρα από μία δυνατή ιστορία, χρειάζεται να είστε και καλοί ακροατές και να ακούτε με προσοχή τις ιστορίες των άλλων. Χρειάζεται επίσης εξάσκηση αλλά και μία αφήγηση που να δημιουργεί εμπειρία. Μην αρκεστείτε δηλαδή απλώς στο να πείτε μια ιστορία αλλά προσπαθήστε να διεγείρετε και τις 5 αισθήσεις του κοινού. Τότε μόνο θα βιώσουν και αυτοί την εμπειρία σας και θα ταυτιστούν μαζί σας.
Πηγή: www.mindtools.com