
Η Ρωσία είναι η μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο σε έκταση με πληθυσμό που ανέρχεται σε 144 εκ. Το μέγεθος της αγοράς και η ανοδική οικονομική πορεία που διαγράφει τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα των πολιτικών μετασχηματισμού που εφαρμόστηκαν, έχουν συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση των εισοδημάτων των νοικοκυριών και κατ’επέκταση και της εγχώριας κατανάλωσης.
Ποιες όμως είναι οι προτιμήσεις και τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου Ρώσου καταναλωτή;
- Περίπου το 73% του Ρώσικου πληθυσμού ζει εντός των αστικών περιοχών (10% στην Αγία Πετρούπολη και την Μόσχα) αντιπροσωπεύοντας το 85%
της αγοραστικής δύναμης στην εγχώρια αγορά. Η αναδυόμενη μεσαία τάξη περιλαμβάνει 25 εκ. κατοίκους αντιπροσωπεύοντας το 80% της ζήτησης στη χώρα.
- Οι Ρώσοι συχνά δαπανούν περισσότερο από το 80% του εισοδήματός τους, με το 30% να το διαθέτουν για την αγορά τροφίμων και ποτών.
- Είναι αυθόρμητοι στις αγορές τους. Ωστόσο, είναι αφοσιωμένοι
στα brands (43%) και γι΄ αυτό το λόγο γνωρίζουν ποια μάρκα θα επιλέξουν πριν μπουν καν στο κατάστημα. Επιλέγουν κυρίως καθιερωμένα δυτικά brands για ηλεκτρονικά προϊόντα, καλλυντικά, προϊόντα υγείας και ομορφιάς
- Αγοράζουν προϊόντα τα οποία
θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν βραχυπρόθεσμα. Πιο συγκεκριμένα, το 25% των αγορών των Ρώσων καταναλωτών πραγματοποιείται με σκοπό την ικανοποίηση μιας άμεσης ανάγκης, ενώ το 47% αγοράζει προϊόντα που προορίζονται για κατανάλωση την ίδια μέρα.
- Οι μοντέρνοι Ρώσοι είναι μορφωμένοι και επηρεασμένοι από τον δυτικό τρόπο ζωής, έχουν περισσότερο εκλεπτυσμένα γούστα και δε διστάζουν να πειραματίζονται με νέες γεύσεις και νέα προϊόντα. Μάλιστα, τα ¾ των Ρώσων καταναλωτών επιθυμούν να δοκιμάζουν νέα καινοτόμα προϊόντα.
- Είναι καλύτερα ενημερωμένοι λόγω
της διαδεδομένης χρήσης των νέων τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η διαφήμιση μέσω της τηλεόρασης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική μέθοδος για την προώθηση προϊόντων.
- Οι Ρώσοι καταναλωτές δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην σχέση τιμής ποιότητας πριν λάβουν την τελική αγοραστική απόφαση. Το 23% αυτών θεωρεί ότι η ποικιλία προϊόντων αποτελεί σημαντικό παράγοντα για το πού θα ψωνίσει, ενώ αρκετοί επιλέγουν καταστήματα που βρίσκονται σχετικά κοντά τους.
- Το 19% των Ρώσων αγοραστών επιλέγει
τουλάχιστον τα μισά από τα προϊόντα που επιθυμεί να αγοράσει από εκπτωτικά προϊόντα ή προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά. Το μέσο μερίδιο των εκπτωτικών προϊόντων στη Ρωσία ανέρχεται σε 35% στα καθημερινά προϊόντα.
- Το 2015, το 96% των Ρώσων αγόρασε προϊόντα ιδιωτικής
ετικέτας τουλάχιστον μία φορά, σκόπιμα ή ακούσια. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι το 73% των Ρώσων δηλώνει ότι αποφεύγει να αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
- Το 16% των Ρώσων θεωρεί τα ψώνια ευχαρίστηση (26% είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος), με το 53% των Ρώσων καταναλωτών να
ψωνίζει τακτικά για όλη την οικογένεια σε σύγκριση με 45% σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η οικογένεια είναι σημαντική και επηρεάζει τις αγοραστικές συνήθειές τους. Συγκριτικά, το ένα τρίτο (32%) των Ρώσων ψωνίζει αποκλειστικά για τον εαυτό του.
Περίπου το 43% των Ρώσων προτιμούν να αγοράζουν σε φυσικό κατάστημα παρά online. Παρόλο που το ρωσικό ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, παρουσιάζει ταχεία ανάπτυξη. Σήμερα, περίπου 60 εκ.
Ρώσοι είναι χρήστες του διαδικτύου, καθιστώντας τη Ρωσία τη 2η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά για ηλεκτρονικό εμπόριο μετά τη Γερμανία. Οι Ρώσοι διαδικτυακοί χρήστες αγοραστές είναι γενικά νέοι, μορφωμένοι και έχουν υψηλά εισοδήματα. Αγοράζουν κυρίως ρούχα, ηλεκτρονικά προϊόντα, παιδικά προϊόντα, προϊόντα ομορφιάς, βιβλία και ταξίδια. Μια νέα δημοφιλής τάση είναι και η online αγορά λουλουδιών.