H αγορά κρουαζιέρας σε τροχιά ανάπτυξης

H αγορά κρουαζιέρας σε τροχιά ανάπτυξης


Η αγορά κρουαζιέρας είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της τουριστικής βιομηχανίας, με σημαντική συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη. Μάλιστα, παρά την οικονομική κρίση, ο θαλάσσιος τουρισμός ήταν από τις ελάχιστες βιομηχανίες διεθνώς, που παρουσίασε ανάπτυξη, με τις κρουαζιέρες να καταγράφουν το υψηλότερο ποσοστό αύξησης. Ο κλάδος της κρουαζιέρας  δεν προσφέρει μόνο μεταφορικές υπηρεσίες αλλά και υπηρεσίες  διαμονής και αναψυχής.

Ο αριθμός των καταναλωτών που επέλεξαν την κρουαζιέρα αυξήθηκε από 3,8 εκ. επιβάτες το 1990 σε περισσότερα από 22,2 εκ. το 2015 κι αναμένεται ξεπεράσει τα 25,3 εκ. επιβάτες το 2019. Το 2015 καταγράφηκαν πάνω από 62 γραμμές κρουαζιέρας που συνολικά λειτουργούσαν 471 κρουαζιερόπλοια (78 περισσότερα από το 2013).
Η ζήτηση για κρουαζιέρα προέρχεται κυρίως από κατοίκους της Βόρειας Αμερικής σε ποσοστό 59%. Τα τελευταία χρόνια η ζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για πακέτα κρουαζιέρας έχει αυξηθεί με τους ευρωπαίους επιβάτες να αντιπροσωπεύουν περίπου το 26% των επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως. Η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι ευρωπαϊκές χώρες που εκδηλώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για κρουαζιέρα σε ποσοστό 28% και 26% αντίστοιχα, ενώ άλλες σημαντικές αγορές για αυτό το είδος τουρισμού είναι η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία.
 Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί για κρουαζιέρα είναι η Καραϊβική και η Ευρώπη   (κυρίως η Μεσόγειος). Εντός της Καραϊβικής οι Μπαχάμες, το νησί Cozymel (Μεξικό), οι Αμερικάνικες Παρθένοι νήσοι, ο Άγιος  Μαρτίνος, τα Νησιά Κέϊμαν, η Τζαμάικα και το Πουέρτο Ρίκο είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί.
Μεταξύ των Ευρωπαίων τουριστών που επιλέγουν την κρουαζιέρα, η Ευρώπη είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός. Ενδεικτικά, το 54% των Ευρωπαίων που πραγματοποίησαν κρουαζιέρες το 2014 επισκέφτηκαν τα νησιά της Μεσογείου και του Ατλαντικού και το 21% τη Βόρεια Ευρώπη. Το υπόλοιπο 25% ταξίδεψε εκτός Ευρώπης, κυρίως στην Καραϊβική.
 

  • Η αγορά κρουαζιέρας στην Ελλάδα

 
Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα αποτελεί μια σημαντική μορφή τουρισμού. Η Ελλάδα και τα ελληνικά νησιά θεωρούνται από τους πιο κορυφαίους προορισμούς κρουαζιερόπλοιων εδώ και αρκετά χρόνια. Αναμφίβολα η μακραίωνη ιστορία της χώρας, οι κλιματολογικές συνθήκες, το φυσικό κάλλος των ακτών, η γεωγραφική τοποθεσία και οι μικρές αποστάσεις μεταξύ ελληνικών νησιών την καθιστούν έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Θα πρέπει ακόμη να αναφερθεί ότι η Ελλάδα συνιστά κομβικό σημείο όλων των κρουαζιέρων της ανατολικής Μεσογείου.
Η ελληνική αγορά κρουαζιέρας παρουσίασε μια απότομη κάμψη κατά τη διάρκεια του 2012 (-32%)  και 2013 (-12%) ως συνέπεια της δυσχερούς οικονομικής κατάστασης της χώρας, ωστόσο μετέπειτα άρχισε να ανακάμπτει, σημειώνοντας μάλιστα το 2014 ανάπτυξη της τάξεως του 10%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της TτE, παρόλο που το 2016 οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα μειώθηκαν σε 4.093 έναντι 4.375 το 2015, οι επιβάτες κατέγραψαν αύξηση 28,8% (3,39 εκ). Οι συνολικές επισκέψεις των ταξιδιωτών, ωστόσο, σε ελληνικά λιμάνια μειώθηκαν σε 5 εκ. έναντι 5,12 το 2015. Οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν το 2016 σε €509 εκ. (+1% σε σχέση με το 2015).
Αξίζει να σημειωθεί ότι 7 λιμάνια (Πειραιάς, Κέρκυρα, Σαντορίνη, Μύκονος, Κατάκολο, Ρόδος, Ηράκλειο) αντιπροσωπεύουν το 85,7% των συνολικών επισκέψεων και το 89,9% των εισπράξεων της χώρας από το χώρο της κρουαζιέρας.
Η Ελλάδα παρόλο που έχει εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα της κρουαζιέρας, λόγω της φυσικής ομορφιάς και της πολιτιστικής κληρονομιάς της, δεν έχει ακόμα προωθήσει σε μεγάλο βαθμό αυτό το είδος διακοπών. Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα επικεντρώνεται στους προορισμούς και transit επιβάτες, με το 90% των δρομολογίων κρουαζιέρας να περιλαμβάνουν τη Μεσόγειο και τη Μαύρη θάλασσα. Αυτή η τάση φαίνεται ότι θα συνεχιστεί δεδομένου και του υψηλού κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων.