Οι «αγνωστικιστές» καταναλωτές είναι η επιτομή του σημερινού αντιφατικού καταναλωτή και η νέα πρόκληση για τα brands και τους marketers. Ορμώμενος από μία υφεσική / μετά – υφεσική κοινωνία, την υπέρπληροφόρηση, το ζήλο για οικονομικά έξυπνες αγορές, και τη μεγάλη ευχέρεια πλέον στη διάθεση προϊόντων και τη σύγκριση τιμών, ο αγνωστικιστής καταναλωτής, ενδιαφέρεται λιγότερο για τις ετικέτες και τα αναγνωρισμένα προϊόντα.
Αυτοί οι καταναλωτές μετακινούνται μεταξύ καταστημάτων και προϊόντων στην αναζήτησή τους για ποιότητα και καινοτομία, παρουσιάζοντας μια πρόκληση για τα brands που θέλουν να συνδεθούν μαζί τους ή να εμπνεύσουν την αφοσίωσή τους. Η αξία για τους αγνωστικιστές καταναλωτές δεν σημαίνει πάντα φθηνή τιμή-αν και αυτοί οι καταναλωτές είναι σε επιφυλακή για προσφορές καθώς και ποιότητα-αλλά και νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Οι αγνωστικιστές καταναλωτές είναι διχασμένοι ανάμεσα στην αναζήτησή τους για έξυπνες αγορές ενώ παράλληλα, απολαμβάνουν τις δαπάνες που κάνουν για προϊόντα που τους εμπνέουν. Αγαπούν την εύρεση της ποιότητας σε άγνωστες, λιγότερο προβληθείσες μάρκες, αν και η προτίμησή τους για εκπτωτικά προϊόντα δεν είναι απόλυτη.
Οι αγνωστικιστές καταναλωτές παρακινούνται από την καινοτομία γύρω από την υπόσχεση αξίας. Σε αυτά τα πλαίσια, τα brands προσπαθούν να απευθυνθούν στην αναζήτηση των καταναλωτών για την αξία. Μάλιστα πολλές εταιρείες κατασκευάζουν νέους αλγορίθμους ώστε να δελεάσουν τους online καταναλωτές να αγοράσουν αμέσως και παράλληλα, να περιορίσουν την ανάγκη τους να κάνουν περισσότερη έρευνα και να ανοίξουν περισσότερες καρτέλες. Από την άλλη μεριά, τα καταστήματα outlet και τα website, διατηρούν τη γοητεία τους σε αυτούς καταναλωτές. Μάλιστα, τα outlet καταστήματα, προσελκύουν αγοραστές που προτιμούν εκλεπτυσμένα προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή, παρά φθηνότερα προϊόντα.
Γενικότερα όμως οι agnostic shoppers αγοράζουν σύμφωνα με την τιμή, περιορίζουν τις αγορές τους, ψωνίζουν σε διαφορετικά σούπερ μάρκετ για χαμηλότερες τιμές και προσφορές ενώ αποφεύγουν και τις αυθόρμητες αγορές. Η μεσαία αστική τάξη μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο, απολαμβάνει να είναι περισσότερο ολιγαρκής, ενώ οι καταναλωτές πλέον οδηγούνται στο να περιμένουν σημαντικές εκπτώσεις και προσφορές από τα brands και τους retailers σε μόνιμη βάση. Αυτό το μοτίβο των αγνωστικιστών καταναλωτών που αναζητούν την ποιότητα αλλά και τις έξυπνες αγορές και ευκαιρίες εντοπίζεται σε όλες σχεδόν τις οικονομίες. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές στη Νέα Ζηλανδία, στρέφονται προς τα τοπικά παντοπωλεία απ’ ότι στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, αναζητώντας να αγοράσουν τρόφιμα σε προσφορά ανεξάρτητα από το εισόδημά τους. Στο Ηνωμένο Βασίλειο από την άλλη, οι καταναλωτές ξοδεύουν το διπλάσιο χρόνο (σε σχέση με μία δεκαετία πριν) στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ αναζητώντας τις καλύτερες προσφορές, όπως και οι Αργεντίνοι, οι οποίοι παρακολουθούν σε μεγάλο βαθμό τις διακυμάνσεις των τιμών στα διάφορα σούπερ μάρκετ. Οι Γερμανοί καταναλωτές, θέλουν βιωσιμότητα, βιολογικά προϊόντα, την καλύτερη ποιότητα και όλα αυτά σε οικονομική τιμή. Τέλος, οι Κινέζοι αρχίζουν να αποδέχονται σε μεγαλύτερο βαθμό φθηνότερα αλλά ποιοτικά προϊόντα, παρά τη μακρόχρονη σχέση πάθους που επιδεικνύουν σε εθνικό επίπεδο με τα μεγάλα αναγν
ωρισμένα brands.
Αυτό όμως που είναι πραγματικά εντυπωσιακό για τους αγνωστικιστές καταναλωτές και είναι και η ουσιαστική πρόκληση των brands, είναι το γεγονός ότι είναι brand και retailer agnostic. Με άλλα λόγια, εξαιτίας της πληθώρας online εργαλείων και πλατφορμών σύγκρισης τιμών, προϊόντων και υπηρεσιών, οι καταναλωτές δεν νοιάζονται πια για το ποιο brand προσφέρει το προϊόν / υπηρεσία αλλά το μόνο που θέλουν είναι να βρουν το προϊόν που θέλουν στην καλύτερη δυνατή τιμή. Για παράδειγμα η καταναλωτική εμπειρία που προσφέρει η AMAZON, απομακρύνει τον καταναλωτή από το ίδιο το brand. Τα ξενοδοχειακά brands γνωρίζουν λιγότερα για τον πελάτη – καταναλωτή απ’ όσα γνωρίζει το expedia ή το kayak. Το ίδιο ισχύει και για τους retailers και τα σούπερ μάρκετ. Γίνονται όλο και περισσότερο αόρατοι στον τελικό καταναλωτή, μέσα από τη χρήση των online εργαλείων αγοράς.
Συνεπώς, πως προσεγγίζει κανείς τους καταναλωτές σε αυτό το οξύτατα ανταγωνιστικό περιβάλλον; Με το να κατανοήσει τις ανάγκες τους και να προσαρμόσει το προϊόν / υπηρεσία του σε αυτές. Οι καταναλωτές θέλουν τα brands και οι retailers να αναγνωρίζουν τις ανάγκες τους και να τους εμπνέουν. Θέλουν μία μοναδική αλλά και προσωποποιημένη καταναλωτική εμπειρία. Να προσφέρουν δηλαδή μία one-stop-shop καταναλωτική εμπειρία που να ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους και να έχει «μνήμη» όπως γίνεται στις μηχανές αναζήτησης (πχ καταγραφή στατιστικών πωλήσεων, σένσορες αφής εντός του καταστήματος, άνοιγμα καρτελών στους πελάτες, σκιαγράφηση προφίλ πελάτη βάσει προηγούμενων αγορών και αναζητήσεων, κ.α.), ώστε η εμπειρία αυτή να εξατομικεύεται ακόμα πιο πολύ. Ωστόσο, το σημαντικότερο όλων είναι τα ίδια τα brands να γνωρίζουν καλά τόσο την υπόσχεση αξίας που προσφέρουν όσο και το καταναλωτικό κοινό τους, ώστε να προχωρήσουν και στις επόμενες ενέργειες.
Πηγές: Kasriel – Alexander (2016), Lempert (2015), Hemsley (2016), www.dkconsultants.gr
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.