Παγκόσμιος Τουρισμός- What’s new?

Παγκόσμιος Τουρισμός- What’s new?

Κάθε χρόνο διαμορφώνονται συνήθως διαφορετικές τάσεις αναφορικά με τις προτιμήσεις του κοινού για τους τουριστικούς προορισμούς που προτιμά να επιλέγει. Συγκεκριμένα, πριν λίγο καιρό πραγματοποιήθηκε στην Γερμανία η διεθνής τουριστική έκθεση ITB (Internationale Tourismus-Börse), η οποία ανέδειξε κάποια σημαντικά και χρήσιμα συμπεράσματα  αναφορικά με τον παγκόσμιο τουρισμό.

Η συγκεκριμένη έκθεση φιλοξένησε εκπροσώπους του χώρου όπως, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού (WTTC), εκπροσώπους χωρών και Περιφερειών, υπουργούς εξωτερικών, εκπροσώπους των μεγαλύτερων τουριστικών οργανισμών και ταξιδιωτικών εταιρειών, ( Booking.com,  Airbnb  Amadeus κ.α. )
Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης «Ημέρα του μέλλοντος» το ενδιαφέρον των παρευρισκόμενων μονοπώλησε το θέμα που αφορούσε στα trends, τα οποία καθορίζουν ήδη την ανάπτυξη της παγκόσμιας βιομηχανίας του τουρισμού για το τρέχον έτος. Οι κατευθύνσεις αυτές παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον δίνοντάς ιδέες για ποιοτικά και πρωτότυπα ταξίδια!
Πιο συγκεκριμένα, οι κύριες τάσεις που αφορούν στον Παγκόσμιο Τουρισμό είναι οι ακόλουθες :
Τουριστικό ενδιαφέρον για τοποθεσίες λόγω της κλιματικής αλλαγής
Σ΄ όλο τον κόσμο, υπάρχουν περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την υπερθέρμανσή του, με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται με το πέρασμα του χρόνου. Το γεγονός αυτό, προκαλεί την αίσθηση στους υποψήφιους ταξιδιώτες πως πιθανά να μην προλάβουν να επισκεφτούν στο μέλλον αυτά τα μέρη, κάτι το οποίο προκαλεί την στροφή της τουριστικής ανάπτυξης σε προορισμούς όπως οι παγετώνες της Ισλανδίας και της Βόρειας Σιβηρίας, το Great Barrier Reef της Αυστραλίας κ.α.
Επιλογή προορισμών για υγεία και ευεξία
Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες επιθυμούν να επισκεφθούν ενδιαφέροντα μέρη του κόσμου, αλλά και να συνδυάσουν τα ταξίδια τους με την βελτίωση της ψυχικής και σωματικής τους υγείας, για αναζωογόνηση, αύξηση της ενεργητικότητας και για ευδιαθεσία.
Το wellness δεν περιορίζεται πλέον μόνο σε επίσκεψη στην πισίνα, στο γυμναστήριο ή στο spa ενός ξενοδοχείου, αλλά στην ενεργή ανάπαυση κάνοντας ποδηλασία, ski, surf, kite, kayak κ.α
Συμπληρωματικά,  υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για ταξίδια με σκοπό την επίσκεψη αθλητικών εκδηλώσεων όπως ο Μαραθώνιος στην Αθήνα, οι επαγγελματικοί αγώνες του γκολφ, αγώνες τένις, οι Ολυμπιακοί Αγώνες κ.α. τα οποία γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή!

Παροχή πολύπλευρης ή ολοκληρωμένης εμπειρίας
Στο παρελθόν, οι τουριστικές εταιρείες παρείχαν υπηρεσίες που περιελάμβαναν μια απλή διαμονή, σε συνδυασμό με την μεταφορά των ταξιδιωτών με λεωφορεία καθώς και το sightseeing κάποιων αξιοθέατων. Πλέον τα τουριστικά brands, προσπαθούν να προσφέρουν στον ταξιδιώτη μια ολοκληρωμένη εμπειρία  παρέχοντας ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, τάση που ακολουθούν και οι μεγαλύτερες τουριστικές εταιρείες στο διαδίκτυο.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν πως ο Brian Chesky, CEO της Διευθύνων Σύμβουλος της Airbnb πιστεύει πως μέχρι το 2020 το ήμισυ των κερδών της εταιρείας πλέον θα προέρχεται από πτυχές και υπηρεσίες της επιχείρησης που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει!
Οι ήδη χρήστες του Airbnb, γνωρίζουν πως εκτός από την επιλογή της ενοικίασης διαμερίσματος, η πλατφόρμα δίνει την δυνατότητα επιλογής δραστηριοτήτων όπως, συμμέτοχη σε ποδηλασία για επίσκεψη σε ασυνήθιστα μέρη, σε μαθήματα ενός ντόπιου καλλιτέχνη, σε μια ιδιαίτερη περιήγηση κ.α.
Για τον λόγο αυτό και η ενότητα με θέμα «εντυπώσεις» στην ιστοσελίδα της Airbnb διογκώνεται θεαματικά  σε σύγκριση με αυτήν που αφορά στην βασική της υπηρεσία που είναι η  μίσθωση και η εκμίσθωση κατοικίας.
Δημοφιλή τα ταξίδια και κατά την διάρκεια του χειμώνα
Παρόλο που ο παγκόσμιος τουρισμός προσανατολίζεται σταθερά προς τους θερμούς προορισμούς, παρατηρείται μια αυξητική τάση αναφορικά με την επισκεψιμότητα σε διάφορους προορισμούς κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Τέτοιου είδους ταξίδια, συνήθως οι ενδιαφερόμενοι προτιμούν να τα συνδυάζουν και με άλλες επιλογές που παρέχει ο κάθε προορισμός.
Για παράδειγμα η Ιαπωνία που είναι μια χώρα μαγική τον χειμώνα, αποκτά ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον όταν διεξάγονται φεστιβάλ όπως το Sapporo’s Snow Festival και το Νozawa Onsen Fire Festival. Η Βουδαπέστη από την άλλη είναι μια πανέμορφη πόλη, η οποία εκτός των εξαιρετικών εστιατορίων, μπαρ κλπ, αποτελεί αγαπημένος προορισμός, λόγω των πολλών συναυλιών που διεξάγονται εκεί. Ιδιαίτερα δημοφιλείς εκδρομές τις οποίες οι επισκέπτες επιλέγουν για να «δουν» τον πραγματικό χειμώνα, είναι η Σιβηρία, η Λαπωνία, η Σουηδία και η Νορβηγία. 
«Φρένο» στον υπερτουρισμό
O υπερτουρισμός φαίνεται να έχει μετατραπεί σε διεθνές φαινόμενο: από τη Σαντορίνη και τη Φλωρεντία, μέχρι την Βενετία και τη Βαρκελώνη, δέχονται καθημερινά αμέτρητους επισκέπτες, γεγονός που κάνει τους κάτοικους να νιώθουν πως αλλοιώνεται η ποιότητα της ζωής τους αλλά και η ποιότητα των εμπειριών που αποκτούν οι τουρίστες που επισκέπτονται το εκάστοτε σημείο ενδιαφέροντος.
Το φαινόμενο αυτό εκτός από τους πολίτες, προβληματίζει τους τοπικούς φορείς, αλλά και τα διεθνή φόρουμ. Ο μαζικός τουρισμός, ναι μεν μπορεί να φέρει πρόσκαιρα οφέλη, αλλά το πιο πιθανό είναι μακροπρόθεσμα να αποτελέσει απειλή  για τις τοπικές κοινωνίες δημοφιλών προορισμών, όχι όμως μόνο σε επίπεδο καθημερινότητας αλλά και στην βιωσιμότητα των πολιτιστικών τους μνημείων.
Για τον περιορισμό του λεγόμενου «υπερ-τουρισμού», η κάθε κοινωνία αντιμετωπίζει την κατάσταση εφαρμόζοντας αυστηρά ή πιο ήπια μέτρα.
Για παράδειγμα, η Ιρλανδία επένδυσε πολλά χρήματα για την ανάπτυξη του δρόμου 2.500 χιλιομέτρων κατά μήκος της δυτικής ακτής (Wild Atlantic Way). Οι Ολλανδοί έκαναν rebranding στους λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς ούτως ώστε να στρέψουν το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών σ αυτούς και παράλληλα δημιούργησαν την εφαρμογή του νέου mobile application για τους επισκέπτες, το «Discover the City», που ενημερώνει τον χρήστη όταν υπάρχει συνωστισμός σε αξιοθέατα της πόλης!
Από την άλλη, προκειμένου να βρεθεί ισορροπία μεταξύ των συμφερόντων των ταξιδιωτών και των μόνιμων κατοίκων, το υπουργείο Τουρισμού της Ιταλίας δημιούργησε την καμπάνια «Enjoy Respect Firenze» τοποθετώντας αφίσες στα κεντρικά spots της πόλης, προκειμένου να «χαλιναγωγήσει» τους χιλιάδες τουρίστες που ρέουν ασφυκτικά στην Φλωρεντία, με μηνύματα που θα τους απέτρεπαν από το να πετάνε σκουπίδια, να ψωνίζουν «μαϊμού» τσάντες, να κάθονται στα σκαλιά των μνημείων κ.α.
Νέες μορφές VIP ταξιδιών
Όλο και πιο πολλοί ταξιδιώτες επιλέγουν να συνδυάσουν τις διακοπές τους με μοναδικές εμπειρίες που τους επιτρέπουν να μάθουν περισσότερα για τον εαυτό τους και να βελτιώσουν την σωματική και την ψυχική τους υγεία, αφήνοντας πίσω επιλογές όπως  μία προεδρική σουίτα με χρυσές βρύσες σε ξενοδοχείο.
Η διάσημη αλυσίδα Hilton ακολουθώντας την μεταβολή αυτή, παρέχει μπόνους, όχι μόνο δίνοντας εκπτώσεις και ειδικές προσφορές, αλλά προσφέροντας πραγματική περιπέτεια, σ΄ αυτούς που παραμένουν στα ξενοδοχεία της. Για παράδειγμα : όχι μόνο να περάσουν μια νύχτα στη Σαγκάη, αλλά «Να διαποτιστούν μέσα στην ιστορία του 5.000-χρόνου πολιτισμού», ή όχι μόνο να μείνουν μια νύχτα στο ξενοδοχείο στην Αριζόνα,  αλλά και να επισκεφτούν τον «Παράδεισο για λάτρεις του γκολφ».
Τέλος σε μια όλο και πιο παγκοσμιοποιημένη οικονομία, παράλληλα με τα ταξίδια αναψυχής δεσπόζουσα και επικερδή θέση στην ταξιδιωτική βιομηχανία, έχουν τα επαγγελματικά ταξίδια.