Οι νέες τάσεις του packaging στον κλάδο των αλλαντικών και κρεάτων: Πιο καινοτόμες, ποιοτικές και λειτουργικές συσκευασίες.

Οι νέες τάσεις του packaging στον κλάδο των αλλαντικών και κρεάτων: Πιο καινοτόμες, ποιοτικές και λειτουργικές συσκευασίες.

Weidenhammer Packaging Group: Rügenwalder Mühlen Würstchen

Η βιομηχανία κρέατος και αλλαντικών, η οποία αναπτύσσεται με σταθερούς ρυθμούς λόγω της αυξανόμενης κατανάλωσης κρέατος παγκοσμίως και ιδιαίτερα λόγω της αυξανόμενης ζήτησης στις αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Κίνα, η Βραζιλία, η Ρωσία και η Ινδία, καταφεύγει ολοένα και περισσότερο σε εύκαμπτες και διαφανείς  συσκευασίες πολλαπλής χρήσης, που ανοιγοκλείνουν πιο εύκολα, περιλαμβάνουν ευδιάκριτες και ευανάγνωστες ετικέτες με σαφείς πληροφορίες για το προϊόν και μπορούν να θερμανθούν είτε σε παραδοσιακούς φούρνους, είτε σε φούρνους μικροκυμάτων. Μία ακόμη βασική καινοτομία τους, συνίσταται στην προσαρμογή τους στο περιβάλλον στο οποίο τοποθετούνται, ώστε να διατηρούνται τόσο τα νωπά όσο και τα προμαγειρεμένα κρέατα φρέσκα κι εύγεστα για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και να αποτρέπεται η αλλοίωσή τους.
O συνδυασμός των παραπάνω ποιοτικών χαρακτηριστικών των συσκευασιών κρέατος ανταποκρίνεται στις αυξανόμενες και πολυδιάστατες απαιτήσεις και επιθυμίες των αγοραστών για εύκολη και επανειλημμένη on-the-go κατανάλωση ποιοτικών και υγιεινών, νωπών και έτοιμων κρεάτων και αλλαντικών, ώστε να διατηρούν τη φρεσκάδα τους για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, να μπορούν να αξιολογηθούν οπτικά πριν την αγορά τους, να πιστοποιούν την προέλευση, την ασφάλεια και την διατροφική σύνθεσή τους, να καταλαμβάνουν ελάχιστο αποθηκευτικό χώρο και να  μπορούν να καταναλωθούν είτε κρύα, είτε ζεστά ή και σε ατομικές μερίδες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα καινοτομικής συσκευασίας είναι οι επιδερμικές συσκευασίες υπό κενό (vacuum skin packaging). Αυτές, αποτελούνται από μεμβράνες που καλύπτουν και προστατεύουν το κρέας και εφαρμόζουν άψογα σε αυτό δημιουργώντας κενό αέρος. Συνεπώς, είναι ιδιαίτερα ευπαρουσίαστες και μπορούν να αξιολογηθούν με μια ματιά, ενώ ανοίγουν εύκολα με τη χρήση ταινίας (peel off) και ενσωματώνουν στην ετικέτα οδηγίες μαγειρέματος. Ακόμη, αυξάνουν σημαντικά τη διάρκεια ζωής του προϊόντος στο ράφι, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των αποβλήτων τροφίμων που δημιουργούνται κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Δεν καταλαμβάνουν χώρο, καθώς κρέμονται ή τοποθετούνται στα ράφια των καταστημάτων λιανικής πώλησης και προβάλλονται εύκολα στο κοινό σε προσαρμοσμένους δίσκους ή διάτρητους πίνακες.
Στην κατηγορία αυτή ανήκει και η ελαφριά, διπλά επιδερμική συσκευασία (dual ovenable skin pack) για το κρέας και τα πουλερικά η οποία πέραν όλων των άλλων ιδιοτήτων μπορεί να θερμανθεί στον φούρνο (απλό ή μικροκυμάτων) και συμβάλλει στην μείωση του χρόνου μαγειρέματος έως και κατά 20% για ένα συμβατικό φούρνο και έως και 40% για ένα φούρνο μικροκυμάτων.
Άλλο παράδειγμα καινοτόμας συσκευασίας αλλαντικών είναι οι κυρτές σωληνοειδείς θήκες που ευνοούν την ατομική χρήση, και οι οποίες σφραγίζονται με καπάκι, ώστε μετά το άνοιγμα το  προϊόν (πχ. Λουκάνικο) να διατηρείται  φρέσκο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Η συσκευασία είναι και οπτικά ελκυστική καθώς «ντύνεται» με το brand της εταιρείας σε φωτεινά χρώματα, καθιστώντας το προϊόν πλήρως διακριτό μεταξύ των υπολοίπων και ακόμα περισσότερο προτιμητέο στους καταναλωτές, συντελώντας στη διαφοροποίησή της από τους ανταγωνιστές της.
Συμπερασματικά, οι συσκευασίες που είναι εύκολες, πρακτικές στη χρήση τους, λειτουργικές με καινοτόμο σχεδιασμό και διατηρούν τα τρόφιμα αναλλοίωτα, συμβάλλουν στην προϊοντική διαφοροποίηση των εταιρειών παραγωγής κρέατος και αλλαντικών, στην προσέλκυση νέων πελατών και στην αύξηση του μεριδίου αγοράς τους παγκοσμίως, ενώ χτίζουν την εμπιστοσύνη και την προτίμηση των καταναλωτών απέναντι στα συγκεκριμένα brand.
Πηγές: Spinner, 2014; Packaging of the World, 2015; The National Provisioner, 2014; Perkins, 2013