Συμβαίνει συχνά τα στελέχη των τμημάτων Μάρκετινγκ και Πωλήσεων, επιφορτισμένα με την ευθύνη αναγνώρισης νέων επιχειρηματικών ευκαιριών και αντιμετώπισης του ανταγωνισμού από ομοειδή προϊόντα, να στρέφονται στους μηχανικούς της συσκευασίας αναζητώντας συσκευασίες που θα ταράξουν τα νερά. Ωστόσο, οι μηχανικοί αντιλαμβάνονται σχεδόν πάντα, πότε μία φιλόδοξη συσκευασία δεν μπορεί να αποφέρει τα αποτελέσματα που οραματίστηκε η δημιουργική ομάδα, είτε από άποψη κόστους είτε από άποψη λειτουργικότητας και συμβατότητας.
Συνήθως, το πρόβλημα πηγάζει από την έλλειψη θεωρητικού υπόβαθρου των στελεχών του μάρκετινγκ και των πωλήσεων στον τομέα της συσκευασίας, αλλά και από την επιμονή πολλές φορές σε ιδέες και concept τα οποία μπορεί να μην είναι εφικτά. Σε αυτές τις περιπτώσεις όμως δυσχεραίνεται το έργο των μηχανικών συσκευασίας, οι οποίοι προχωρούν στη δημιουργία καλουπιών, απλώς για να βοηθήσουν την υπόλοιπη ομάδα να αντιληφθεί το εφικτό ή όχι ενός project. Σκοπός ωστόσο είναι η αποτελεσματική συνεννόηση και συνεργασία μεταξύ των δύο μερών, ώστε να αποφευχθούν κοστοβόρες και χρονοβόρες διαδικασίες. Για να μετριαστεί λοιπόν η έλλειψη ταύτισης μεταξύ του μάρκετινγκ, της συσκευασίας, της μηχανικής και της παραγωγής, αρκεί η επιχείρησή σας να ακολουθήσει τα εξής βήματα:
- Να επιμείνετε στις τεχνικές προδιαγραφές της συσκευασίας.
Όταν επικοινωνείτε τις απαιτήσεις των καταναλωτών και του brand ως προς τη συσκευασία στην ομάδα συσκευασίας, είναι απαραίτητο να παρέχετε στους συνεργάτες σας σαφείς και λειτουργικές τεχνικές προδιαγραφές καθώς και οδηγίες για τον γραφιστικό σχεδιασμό με γνώμονα τις προδιαγραφές αυτές. Εξίσου σημαντικό είναι να παρέχετε αντικειμενική περιγραφή των στόχων σας από την συσκευασία που επιθυμείτε. Για παράδειγμα, περιγραφές όπως «χρειαζόμαστε μία αρσενική και επιθετική συσκευασία» είναι υποκειμενικές και δημιουργούν μία σαθρή βάση συνεννόησης με την ομάδα των μηχανικών, ενώ μπορούν να οδηγήσουν σε επιπρόσθετες αναθεωρήσεις του σχεδιασμού που καθυστερούν την κυκλοφορία του προϊόντος.
- Διοργανώστε εκπαιδευτικά ταξίδια για τα στελέχη του marketing σε εργοστασιακές μονάδες.
Είναι σημαντικό για τις εταιρείες να διοργανώνουν τακτικά επισκέψεις σε παραγωγικές μονάδες ώστε τα στελέχη του marketing και του branding να αντιληφθούν και να εξοικειωθούν με τις πραγματικές δυνατότητες της παραγωγής ως προς τη συσκευασία. Με αυτόν τον τρόπο, οι άνθρωποι της σχεδιαστικής ομάδας, μπορούν να αντιλαμβάνονται από πριν ποια πρόταση είναι εφικτή και λειτουργική και ποια όχι, εξοικονομώντας σημαντικό χρόνο και κόστος.
- Συζητήστε τις υπάρχουσες δυνατότητες.
Πραγματοποιείστε συναντήσεις μεταξύ των στελεχών του μάρκετινγκ και της παραγωγής, όπου θα παρουσιάζονται κάθε φορά οι νέες δυνατότητες παραγωγής ως προς τις διαφορετικές μορφές συσκευασίας (μέγεθος, σχήμα, ευελιξία υλικών και εξοπλισμού). Κατά αυτόν τον τρόπο, η ομάδα μάρκετινγκ θα έχει μία σαφέστερη εικόνα για το τι είναι δυνατό και τι όχι.
- Δώστε στην παραγωγή μία θέση στο τραπέζι από νωρίς.
Όποτε είναι δυνατό, το τμήμα μάρκετινγκ και τα άλλα εμπορικά τμήματα της εταιρείας θα πρέπει να λαμβάνουν κάποιες αποφάσεις από κοινού με την
παραγωγή όχι μόνο ως προς το τι είναι εφικτό αλλά και ως προς το τι είναι πρακτικό . Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν πρόκειται για κάποια αλλαγή στη δευτερογενή και τριτογενή συσκευασία. Μερικές φορές η προσθήκη μίας επιπλέον μονάδας σε μία πολλαπλή συσκευασία μπορεί να επιβραδύνει σημαντικά τη γραμμή συσκευασίας. Για παράδειγμα, η μετάβαση από τις 4 στις 6 μονάδες σε ένα κιβώτιο μπορεί να μειώσει την ταχύτητα του δεματοποιητή κατά 20%, γεγονός που μπορεί να επιφέρει άλλες επιπτώσεις στο σύνολο της γραμμής παραγωγής και συσκευασίας.
- Αποφύγετε τις παρεξηγήσεις στην ορολογία.
Παροτρύνετε τα στελέχη του μάρκετινγκ, της μηχανικής συσκευασίας και της παραγωγής να χρησιμοποιούν την ίδια ορολογία όταν αναφέρονται στη συσκευασία και κυρίως όσον αφορά τις διαστάσεις της. Για παράδειγμα, οι διαστάσεις μιας συσκευασίας μπορεί να έχουν μια πολλή συγκεκριμένη έννοια σε σχέση με τις μηχανές της παραγωγής και εντελώς άλλη έννοια υπό το πρίσμα των ανθρώπων του μάρκετινγκ και του branding. Κατά τους τελευταίους, οι διαστάσεις σχετίζονται περισσότερο με το πώς τοποθετείται και παρουσιάζεται το προϊόν στα ράφια των καταστημάτων. Συνεπώς, ίσως το πιο σημαντικό για τον μετριασμό της ασυνεννοησίας μεταξύ μάρκετινγκ και παραγωγής είναι να έρθουν και τα δύο μέρη σε ορθή επικοινωνία. Και οι marketers και οι μηχανικοί, είναι αναγκαίο να κατανοήσουν τα κίνητρα και τις ανάγκες των συναδέλφων – συνεργατών τους περισσότερο, ώστε να υπάρξει καλύτερο αποτέλεσμα σε ότι αφορά τη λειτουργικότητα του προϊόντος. Οι marketers προβλέποντας τις ερωτήσεις των μηχανικών θα αποφύγουν εξαρχής κάποιες άτοπες προτάσεις και οι μηχανικοί κατανοώντας τα κίνητρα των marketers θα συνειδητοποιήσουν τις ανάγκες των καταναλωτών και των λιανοπωλητών, ώστε να προβούν σε μία καταλληλότερη επιλογή προϊοντικής συσκευασίας.
Πηγή: www.packworld.com