Η τοποθέτηση των προϊόντων σε έτοιμες-για το ράφι-συσκευασίες λιανικής (Shelf-Ready Packaging/SRP), σε αυτές δηλαδή που παραδίδονται σ’ έναν λιανοπωλητή ως μία εμπορεύσιμη κι έτοιμη προς πώληση μονάδα, κεντρίζει συνεχώς το ενδιαφέρον της βιομηχανίας συσκευασίας, όσο αυτή αγωνίζεται να ανακαλύψει νέους τρόπους προσέλκυσης καταναλωτών. Αν και αρχικά οι συσκευασίες αυτές υιοθετήθηκαν πρώτα στη Μ. Βρετανία και την Ευρώπη το 2005 και χρησιμοποιήθηκαν σε εκπτωτικά λιανικά καταστήματα για την εξοικονόμηση του κόστους αποθήκευσης κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας και για να φτάσει το προϊόν στο ράφι ακέραιο, εντούτοις σήμερα αναβαθμίζεται ο ρόλος τους και σταδιακά κατακτούν την παγκόσμια σκηνή. Μάλιστα για την περίοδο 2012-2017 στην Αφρική, στη Νότια Αμερική και ιδιαίτερα στην Ασία συνεχώς αυξάνεται και εκτιμάται ότι θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο η ζήτηση για τέτοιες συσκευασίες, ενώ και η Ρωσία αναμένεται να τις ακολουθήσει.
Όμως, παρόλο που οι έτοιμες-για το ράφι-συσκευασίες λιανικής συνιστούν μια ανερχόμενη και δυναμική τάση, δυστυχώς τα brands άργησαν να συνειδητοποιήσουν και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που αυτές κρύβουν για την ικανοποίηση των αναγκών των πελατών τους. Πιο συγκεκριμένα οι τελευταίοι επιζητούν συνεχώς έξυπνες και πρωτοποριακές συσκευασίες που διανέμονται, αποθηκεύονται και τοποθετούνται πιο γρήγορα και αποτελεσματικά στα ράφια των καταστημάτων τους-εξοικονομώντας τους χώρο και χρόνο- και οι οποίες καθιστούν πιο εύκολο τον εντοπισμό τους και την ανανέωση των αποθεμάτων τους, συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο και στη μείωση των αποβλήτων αλλά και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των αγοραστών από το προσωπικό τους.
Ακόμη, δεδομένου ότι οι καταναλωτές αποφασίζουν ως επί το πλείστον εντός των καταστημάτων τι προϊόντα θα βάλουν στο καλάθι τους κι ότι παρατηρούν τις έτοιμες-για το ράφι-συσκευασίες κατά 76% περισσότερο από τις υπόλοιπες, εύλογα αυτές μπορούν να αποτελέσουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για ένα προϊόν, ειδικότερα αν είναι εύχρηστες, ελαφριές, φιλικές προς το περιβάλλον και ενσωματώνουν καινοτόμους κι απλούς μηχανισμούς ανοίγματος που καθιστούν εύκολη την εξαγωγή ή προβολή του περιεχομένου τους. Ταυτόχρονα μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό εργαλείο marketing για τα brands και να ενισχύσουν την επικοινωνία τους με τον καταναλωτή μέσω της χρήσης εξελιγμένων τεχνικών ψηφιακής εκτύπωσης που βελτιώνουν οπτικά την ποιότητα των γραφικών και των πιστοποιήσεων και προωθούν την εξατομίκευση με την δυνατότητα ενσωμάτωσης προσωπικών μηνυμάτων. Επιπλέον, ενδέχεται να περιλαμβάνουν και διαδραστικά στοιχεία όπως QR κώδικες ή μηχανισμούς επαυξημένης πραγματικότητας που ενημερώνουν τον καταναλωτή, επιτρέποντάς του λ.χ. να πλοηγηθεί σε εικόνες μέσω του smartphone του ώστε να μάθει περισσότερες λεπτομέρειες για τον τρόπο χρήσης ή μαγειρέματος του προϊόντος ή των συστατικών του.
Η χρήση κουτιών από κυματοειδές χαρτόνι αποτελεί την πλέον διαδομένη, εύχρηστη και αποδοτική μορφή έτοιμης συσκευασίας λιανικής στα καταστήματα, μάλιστα οι νέες δυνατότητες εκτύπωσης, κοπτικών και σχεδιασμού, την καθιστούν ακόμα πιο ελκυστική στα μάτια του υποψήφιου αγοραστή. Παράδειγμα τέτοιας συσκευασίας αποτελεί μία πρωτοποριακή, ευέλικτη χάρτινη δευτερογενής συσκευασία που είναι εύκολη στη συναρμολόγηση, σταθερή, με ένα μικρό μηχανισμό σκισίματος στην πρόσοψή της χάρη στον οποίο ανοίγει εύκολα χωρίς να καταστρέφεται, επιτρέποντας την προβολή του προϊόντος. Η συσκευασία αυτή χρησιμοποιήθηκε από παγκόσμια εταιρεία παραγωγής προϊόντων καπνού για την προώθηση 3 brands μίνι πούρων της. Ταυτόχρονα μπορεί να διατηρηθεί και στη βάση της, συμβάλλοντας στην προβολή έως και 3 πύργων πρωτογενών συσκευασιών, ενώ περιλαμβάνει και σχισμή στο πίσω μέρος της, επιτρέποντας στον λιανοπωλητή να δει πόσοι πύργοι απομένουν, διευκολύνοντάς τον στην ανανέωση των αποθεμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενσωματώνει και μια υποδοχή που επιτρέπει την εμφάνιση μεμονωμένων πούρων. Συνολικά η συσκευασία είναι οικονομική, ελκυστική, κι ανθεκτική, ενώ έχει σχεδιαστεί για να ξαναγεμίζει εύκολα γεγονός που την καθιστά πολύ φιλική προς το χρήστη στο σημείο πώλησης.
Μία ακόμη καινοτομία συνιστά η δευτερογενής συσκευασία που αποτελείται στη βάση της από κυματοειδές χαρτί το οποίο περιβάλλεται από μια ταινία από πολυπροπυλένιο, ώστε να σχηματίζει ένα ορθογώνιο καλούπι για την τοποθέτηση δοχείων ποτών, κονσερβών ή βάζων σε κάθετη αλλά και σε οριζόντια μορφή. Αυτή καλύπτεται από πάνω από ένα χάρτινο καπάκι, διευκολύνοντας τόσο την προβολή των προϊόντων όσο και την αντικατάστασή τους, καθώς αυτά ολισθαίνουν για να τοποθετηθούν ή να αφαιρεθούν από τη συσκευασία. Ακόμη είναι ελαφριά –ζυγίζει λιγότερο από 4 κιλά-, φθηνή -λόγω της ελάχιστης χρήσης υλικών-και μπορεί είτε να τοποθετηθεί στο ράφι, είτε να πωληθεί απευθείας από τροχοφόρες παλέτες που έχουν χωρητικότητα 12 τέτοιων δίσκων προβολής. Λόγω της τελευταίας ιδιότητάς της είναι ιδιαίτερα εύχρηστη για προϊόντα που είναι σε προσφορά ή για αυτά που έχουν υψηλό κύκλο εργασιών.
Συνεπώς, οι καλά σχεδιασμένες έτοιμες συσκευασίες λιανικής δεν χρησιμεύουν μόνο ως μέσο μεταφοράς των προϊόντων, αλλά ενσωματώνουν και μια σειρά άλλων λειτουργιών, καθώς από τη μια ενισχύουν την αποτελεσματικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας κι από την άλλη παρέχουν μια βελτιστοποιημένη καταναλωτική εμπειρία στους αγοραστές, μέσω της ενσωμάτωσης καινοτόμων και ποιοτικών χαρακτηριστικών. Ταυτόχρονα συμβάλλουν στην ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας και ταυτότητας των brands και στην αύξηση των μεριδίων αγοράς τους, γι’ αυτό και θα πρέπει να ενταχθούν δυναμικά στις στρατηγικές μάρκετινγκ.
Πηγές: Simon Creasey (2014), Tony Corbin (2014),Liz Gyekye (2011), Jenny Eagle (2014), www.packagingnews.co.uk, www.packworld.com, www.foodproductiondaily.com
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.