Μία ανερχόμενη τάση στη βιομηχανία μόδας παγκοσμίως είναι η χρήση οικολογικών βαμβακερών υφασμάτων. Τα βαμβακερά υφάσματα ήδη έχουν διάφορες εφαρμογές στην καθημερινότητα μας: ρούχα -αθλητικά και μη, γυναικεία, ανδρικά ακόμη και μωρουδιακά-, σεντόνια, πετσέτες που φτιάχνονται από βαμβάκι χρησιμοποιούνται ευρέως από τους καταναλωτές. Στο πλαίσιο αυτό, η αυξημένη οικολογική ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και η συνακόλουθη στροφή τους σε βιολογικά προϊόντα σε συνδυασμό με την συνεχή προσπάθεια των brands διαφόρων κλάδων να υιοθετήσουν ένα πιο οικολογικό προφίλ, έχει οδηγήσει στην αύξηση της ζήτησης για οργανικό βαμβάκι και συνακόλουθα για οικολογικά βαμβακερά υφάσματα με τη βιομηχανία μόδας να προσπαθεί να προσαρμοστεί σε αυτή τη νέα εξέλιξη.
Καταρχήν, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το βαμβάκι αποτελεί το σημαντικότερο είδος υφάνσιμης ίνας στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το 1/3 της συνολικής παγκόσμιας ζήτησης φυσικών ινών. Αν και ως ύφασμα είναι απαλό, ελαφρύ και άνετο κι έχει υψηλή απορροφητικότητα και ικανότητα διαπνοής, ωστόσο αποτελεί μια καλλιέργεια που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη χρήση φυτοφαρμάκων γι’ αυτό και ενέχει κινδύνους πρόκλησης αλλεργιών ή δερματοπαθειών. Αντίθετα, το οργανικό βαμβάκι παράγεται χωρίς τη χρήση χημικών ουσιών και είναι υποαλλεργικό με αποτέλεσμα να έχουν ξεκινήσει να διατίθενται στην αγορά προϊόντα κατασκευασμένα από αυτό: πουκάμισα και παντελόνια, κάλτσες, εσώρουχα, φούστες και μπλούζες, σεντόνια και μαξιλαροθήκες, πετσέτες και μπουρνούζια.
Ένας κλάδος που εκδηλώνει αυξανόμενο ενδιαφέρον για οικολογικά βαμβακερά υφάσμα τα είναι αυτός των μωρουδιακών και παιδικών ρούχων. Σε χώρες όπως στις ΗΠΑ και στην Ινδία έχει αρχίσει να αυξάνεται η ζήτησή για τέτοια υφάσματα, ενώ η δημοτικότητα των οργανικών παιδικών ρούχων είναι ήδη υψηλή στην Ευρώπη (ειδικότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο) και την Ιαπωνία. Μάλιστα στην Ευρώπη, τα ρούχα από οργανικό βαμβάκι αντιπροσωπεύουν το 1/3 της αγοράς παιδικών ειδών. Αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς οι μητέρες επιθυμούν για τα παιδιά τους ποιοτικά υφάσματα που είναι ασφαλή για το δέρμα και την υγεία τους, επιλέγοντας αυτά που έχουν παραχθεί με φυσικούς και φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους.
Όμως και διεθνή brands στον κλάδο ανδρικής και γυναικείας μόδας έχουν δρομολογήσει ενέργειες για την παραγωγή και διάθεση οργανικών οικολογικών υφασμάτων, συνάπτοντας συνεργασίες με τοπικούς καλλιεργητές και φάρμες αλλά και κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού κλωστοϋφαντουργίας. Αξίζει να αναφερθεί ότι η παγκόσμια βιομηχανία ενδυμάτων μόδας αντιπροσωπεύει περίπου το 2% του παγκόσμιου ΑΕΠ, και σχεδόν το 75% της αγοράς μόδας παγκοσμίως συγκεντρώνεται στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία.
Ακόμη, επιβάλλεται να αναφερθεί ότι η γενιά των Millenials (γεννημένων κατά το διάστημα 1980-2000) είναι αυτή η οποία εκφράζει αυξημένο ενδιαφέρον για βιολογικά προϊόντα και είναι διατεθειμένη να πληρώσει κάτι παραπάνω για να τα αποκτήσει, ενώ αγοράζει περισσότερα ρούχα και πιο συχνά από τις προηγούμενες γενιές. Άλλωστε θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αν και η γενιά αυτή ήδη είναι ήδη ισχυρή -κυρίως στις ΗΠΑ-, θα ωριμάσει πλήρως μέχρι το 2020 οπότε και θα αυξηθεί περαιτέρω η αγοραστική της ικανότητα, παίζοντας συνεπώς καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση των μελλοντικών καταναλωτικών μοτίβων υφασμάτων-ρούχων.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, η Ελλάδα μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην τροφοδότηση της παγκόσμιας αγοράς με οικολογικά βαμβακερά υφάσματα, καθώς σύμφωνα με τον FAO (Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας) το 2013 αποτελούσε την 9η μεγαλύτερη χώρα παραγωγό κατεργασμένου και ακατέργαστου βάμβακος παγκοσμίως, με την Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ, Πακιστάν και Βραζιλία να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις. Στην Ευρώπη μάλιστα η Ελλάδα την ίδια χρονιά αποτελούσε την κυριότερη χώρα παραγωγό ακατέργαστου και κατεργασμένου βάμβακος καθώς και τον μεγαλύτερο εξαγωγέα κατεργασμένου βάμβακος. Σε παγκόσμια κλίμακα είναι ο 7ος κυριότερος εξαγωγέας αυτού του προϊόντος με το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της να απορροφώνται από την Τουρκία, την Αίγυπτο, την Κίνα, την Ινδονησία, το Πακιστάν, την Ιαπωνία και την Ιταλία.
Αντίστοιχα, οι 5 χώρες με τις μεγαλύτερες εξαγωγές κατεργασμένου βαμβακιού παγκοσμίως είναι οι ΗΠΑ, η Ινδία, η Αυστραλία, η Βραζιλία, και το Ουζμπεκιστάν, ενώ αυτές με τις μεγαλύτερες εισαγωγές είναι η Κίνα, η Τουρκία, η Ινδονησία το Μπαγκλαντές και το Βιετνάμ, καθώς εκεί παρατηρείται σημαντική αύξηση της ζήτησης για οικολογικά βαμβακερά υφάσματα. Μάλιστα αναμένεται για πρώτη φορά στα τελευταία 5 χρόνια, το 2015-2016 η παγκόσμια ζήτηση βαμβακιού να υπερβεί την παγκόσμια παραγωγή.
Συνεπώς, τα οικολογικά βαμβακερά υφάσματα έχουν αρχίσει να γίνονται μόδα, καθώς καταναλωτές και brands επιμένουν σε φυσικά προϊόντα που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας τους. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό προμηθευτή της παγκόσμιας και ευρωπαϊκής αγοράς με οργανικό βαμβάκι για την παραγωγή τέτοιων υφασμάτων, ειδικότερα αν ληφθεί υπόψη η μακρά παράδοση και τεχνογνωσία που έχει η χώρα στον τομέα της νηματουργίας-κλωστουφαντουργίας, η δυσπιστία των καταναλωτών και brands σχετικά με τη γνησιότητα του βαμβακιού που προέρχονται από χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, το Πακιστάν, το Ουζμπεκιστάν, και η Τουρκία (λόγω της έλλειψης των κατάλληλων νομικών προδιαγραφών κι ελέγχων για βιολογικά προϊόντα) αλλά και η νέα ΚΑΠ (Κοινή Αγροτική Πολιτική) που δίνει κίνητρα στους Έλληνες αγρότες να ασχοληθούν με τις βιολογικές καλλιέργειες.
ΠΗΓΕΣ: www.ers.usda.gov, www.eartheasy.com, www.futureharvest.org, www.economictimes.com, www.businessgreen.com, www.businessoffashion.com, www.cottonconnect.org, www.business2community.com, www.fibre2fashion.com, www.organicfacts.net, www.agrochart.com, www.intracen.org, www.fao.org
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.