Η ολοένα και αυξανόμενη δημιουργία νέων μικρών εταιρειών ζυθοποιίας, αντανακλά την μεταβολή της παγκόσμιας καταναλωτικής τάσης που αφορά στην αγορά μπύρας, κάτι το οποίο συμβαίνει και στην χώρα μας.
Ε.Ε.
Συγκεκριμένα, η λειτουργία των μικρών ζυθοβραστήρων έχει την απαρχή της χρονικά στη δεκαετία του 1970 στην Μεγάλη Βρετανία, όμως το trend αυτό επεκτάθηκε με ταχείς ρυθμούς και στην Αμερική. Στην Ε.Ε. σήμερα υπάρχουν περίπου 9.000 ζυθοβιομηχανίες ενώ 20 μικρά ζυθοποιία ξεκινούν την λειτουργία τους κάθε εβδομάδα με τον αριθμό των μικρών αυτών νεοσύστατων επιχειρήσεων συνεχώς να αυξάνεται συνδυάζοντας με επιτυχία, τις τοπικές παραδόσεις με την καινοτομία.
Παράλληλα, ο τομέας της ευρωπαϊκής ζυθοποιίας βρίσκεται σε άνθηση και έχει αξιοσημείωτη παγκόσμια παρουσία, με τις εξαγωγές της να αντιπροσωπεύουν το 1/5 της παραγωγής, παρουσιάζοντας έτσι τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης ανάμεσα στα δέκα κορυφαία εξαγωγικά προϊόντα τροφίμων και ποτών της ΕΕ.
ΗΠΑ
Από την άλλη στις ΗΠΑ, οι μεγάλοι «παίκτες» που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Ζυθοποιίας, όπως η AB InBev και η Miller Coors, αν και εξακολουθούν να παρουσιάζουν κερδοφορία, προσπαθούν να περιορίσουν την πτώση των πωλήσεων των κορυφαίων brand τους.
Οι Αμερικάνοι δείχνουν προτίμηση πλέον στα εισαγόμενα προϊόντα μπύρας από το Μεξικό και στα προϊόντα μπύρας, κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών από τις τοπικές μικρο-βιοτεχνίες. Παρόλο που οι κορυφαίες εταιρείες στην συγκεκριμένη αγορά δημιουργούν νέα παρασκευάσματα, δεν καταφέρνουν να συμβαδίσουν με τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.
ΕΛΛΑΔΑ
Παρούσα κατάσταση
Στην ελληνική αγορά, οι πωλήσεις ζύθου, καταγράφουν απώλειες εξαιτίας κυρίως της αύξησης κατά 100% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, με την Ελλάδα να ¨φιγουράρει¨ στις τελευταίες θέσεις της λίστας που αφορά στην «κατά κεφαλήν» κατανάλωση μπύρας.
Παρόλα αυτά, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση έχει τελευταία «εμπλουτιστεί» με μια μεγάλη ποικιλία από αφιλτράριστες και απαστερίωτες μπύρες μικρής διάρκειας. Οι μπύρες αυτές, παράγονται σε ελληνικά μικροζυθοποιεία, τα οποία ξεκίνησαν να λειτουργούν διστακτικά 2 δεκαετίες αφότου πρωτοεμφανίστηκαν στην Ευρώπη και στην Αμερική.
Σε όλη την επικράτεια λειτουργούν πάνω από 30 μεσαίες και μικρές τοπικές ζυθοποιίες ανά την επικράτεια, με αυτόν τον αριθμό διαρκώς να αυξάνεται. Ενδεικτικά κάποιες μπύρες που διακρίνονται είναι η Voreia Beer της Μικροζυθοποιίας Σερρών Siris, η βραβευμένη Νήσος με το ασημένιο μετάλλιο στον διαγωνισμό «European Beer Star»- της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων που παράγεται στην Τήνο, η Sknipa και η Άλη της Θεσσαλονίκης, η Pikri και Kirki, που παράγονται στη Χαλκίδα, οι αφιλτράριστες σαντορινιές Donkey (Crazy,Yellow, Red) κα
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως η διαμάχη της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης (Βεργίνα) με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία (Amstel, Heineken κ.α.) κατά την οποία ισχυρίζεται πως έχει υποστεί ζημία από την κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην εγχώρια αγορά μπύρας, είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως επηρέασε και συνεχίζει να επηρεάζει την υπάρχουσα κατάσταση στην ελληνική αγορά μπύρας, διαμορφώνοντας έτσι μια νέα πραγματικότητα
Το μέλλον της μικροζυθοποιίας στην Ελλάδα, διαγράφεται λαμπρό.
Οι μικρές ελληνικές ζυθοποιίες κερδίζουν διαρκώς μερίδιο, οπότε δεν επικρατεί πλέον στην εγχώρια αγορά μονοπώλιο αλλά ολιγοπώλιο. Οι βασικοί λόγοι που συντελούν στην αυξητική τάση αυτή είναι οι ακόλουθοι:
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.