Οι Αμερικανοί στρέφονται στα βιολογικά προϊόντα!!!

Οι Αμερικανοί στρέφονται στα βιολογικά προϊόντα!!!

Παρότι η είσοδος των Ηνωμένων Πολιτειών στη βιολογική αγορά είναι σχετικά πρόσφατη, καθώς το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) υιοθέτησε εθνικά πρότυπα για την βιολογική καλλιέργεια μόλις το 2002, οικονομικοί αναλυτές και επίσημοι φορείς της χώρας, προβλέπουν αύξηση του μεριδίου αγοράς των βιολογικών προϊόντων στις  Η.Π.Α. κατά 14% για το διάστημα 2013 – 2018.
Για την ακρίβεια, το 40% των Αμερικανών δηλώνει ότι τα βιολογικά τρόφιμα θα αποτελούν μεγαλύτερο μέρος της διατροφής τους τον επόμενο χρόνο ενώ το  63% αγοράζει βιολογικά τουλάχιστον περιστασιακά. Η τάση λοιπόν για τα βιολογικά προϊόντα στην Αμερική είναι ανοδική καθώς όλο και περισσότεροι επιλέγουν προϊόντα βιολογικής εκτροφής και καλλιέργειας. Η ανοδική αυτή τάση, αντανακλάται και στην εγχώρια παραγωγή βιολογικών προϊόντων. Η εγχώρια παραγωγή αυξήθηκε κατά 240% κατά την περίοδο 2002 – 2011, σε αντίθεση με την αύξηση κατά 3% το ίδιο διάστημα της εγχώριας παραγωγής μη βιολογικών τροφίμων. Οι πωλήσεις αντίστοιχα παρουσιάζουν ανάλογη ανοδική πορεία. Από  το 2012 και έπειτα οι πωλήσεις από την αγορά βιολογικών προϊόντων ανέρχονται σε $ 81,4 δις., αυξημένες κατά 13,5%.
Αναφορικά με την κατανομή της ζήτησης, φαίνεται πως οι Δυτικές Πολιτείες είναι αυτές που οδηγούν τα ποσοστά ανάπτυξης της αγοράς. Συγκεκριμένα, η Καλιφόρνια ηγείται των άλλων Πολιτειών σε ποσοστά πωλήσεων  36% επί του συνόλου της αγοράς οργανικών προϊόντων, συγκεντρώνοντας το $ 1,2 δις. επί των συνολικών εσόδων. Οι Πολιτείες που ακολουθούν σε πωλήσεις είναι κατά σειρά η Washington, η Pennsylvania, το Oregon, το Texas και τοWisconsin. Αναφορικά με τις εξαγωγές και τις εισαγωγές της χώρας, η Υπηρεσία Απογραφής του Τμήματος Εμπορίου των ΗΠΑ, εξέδωσε εμπορικούς κωδικούς για την εξαγωγή και εισαγωγή βιολογικών προϊόντων για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2011. Από τον Ιούλιο του 2013 λοιπόν, οι κωδικοί εμπορίου για τα εξαγόμενα προϊόντα ανέρχονται σε 26 και αφορούν περισσότερο φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Ο αντίστοιχος αριθμός για τα εισαγόμενα βιολογικά είναι 35 και αφορούν κυρίως τον καφέ, το ελαιόλαδο, το τσάι και το κρασί.
Επιπλέον  τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται  αυξημένη καταναλωτική δαπάνη για τρόφιμα , η οποία επηρεάζει θετικά και τη ζήτηση για τα βιολογικά προϊόντα  στα καταστήματα λιανικής πώλησης.  Παρά την αύξηση της ζήτησης όμως, πολλοί Αμερικανοί  δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στα βιολογικά εξαιτίας της έλλειψής τους  από τα συμβατικά σούπερ μάρκετ και παντοπωλεία, στοιχεία που επιβεβαιώνονται και από το USDA.  Για την ακρίβεια, το 44% των πωλήσεων λαμβάνει χώρα σε ακτίνα μικρότερη των 100 μιλίων από την φάρμα που παράγει τα βιολογικά προϊόντα. Αντίστοιχα, το 75% των πωλήσεων πραγματοποιείται είτε σε τοπικό είτε περιφερειακό επίπεδο, δηλαδή σε ακτίνα μεγαλύτερη των 100 μιλίων αλλά μικρότερη των 500 μιλίων από τη φάρμα. Κατά συνέπεια λοιπόν, τα βιολογικά προϊόντα που παράγονται στις ΗΠΑ, συχνά δεν ξεπερνούν τα όρια της Κομητείας, γεγονός που εξηγεί την περιορισμένη διάθεσή τους σε επίπεδο περιφέρειας ή ακόμη και Πολιτείας.
Συμπερασματικά λοιπόν, η αγορά των ΗΠΑ, προσφέρει ευνοϊκές προοπτικές εξαγωγών στον τομέα των βιολογικών προϊόντων. Μάλιστα, οι προοπτικές είναι ακόμα μεγαλύτερες για τα μεταποιημένα τρόφιμα και ποτά, καθώς η εγχώρια παραγωγή επικεντρώνεται κυρίως στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Ωστόσο, η επιλογή του κατάλληλου καναλιού διανομής αποτελεί σημείο  κλειδί για μια επιτυχημένη εξαγωγική δραστηριότητα. Η τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ και άλλων καταστημάτων διατροφής, είναι πολύ σημαντική για τη διείσδυση και την εδραίωση στην αγορά των ΗΠΑ. Για τους Αμερικανούς η εύκολη πρόσβαση σε βιολογικά προϊόντα και η διαθεσιμότητα τους στην αγορά είναι το έναυσμα για να μετατραπούν από περιστασιακούς  σε τακτικούς και πιστούς καταναλωτές. Συνεπώς, μετά την αποτελεσματική στόχευση της αγοράς-στόχου και την ενδελεχή μελέτη των κινήτρων και συμπεριφοράς των καταναλωτών, η επιλογή του καναλιού διανομής είναι το αμέσως επόμενο στρατηγικό βήμα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του πλάνου εξαγωγών.
Πηγές: www.agmrc.org, www.foodnavigator-usa.com, www.organicconsumers.org