Τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των οπαδών του βιγκανισμού αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς σε παγκόσμιο επίπεδο. Αν και ακόμα η χορτοφαγική διατροφή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως mainstream γίνεται πιο αποδεκτή μέρα με τη μέρα.
Οι vegans –εκ πεποιθήσεως– έχουνε απορρίψει την κατανάλωση κρέατος καθώς και όλων των γαλακτοκομικών και ζωικών παραγώγων και προϊόντων του, από τη διατροφή τους. Κεντρικός ¨μοχλός¨ της μεταστροφής αυτής προς την χορτοφαγία είναι τα άτομα που γεννήθηκαν και έζησαν την αλλαγή της χιλιετίας (millennials).
Το κίνημα πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 όπου για τους vegan hippies και punks αποτελούσε έκφραση πολιτικού ακτιβισμού για τα δικαιώματα των ζώων. Μάλιστα η στάση τους έπαιρνε και βίαιες προεκτάσεις, όπως για παράδειγμα η ρίψη μπογιάς και αντικειμένων εναντίων ατόμων που φορούσαν γούνες κ.α..
Σύμφωνα με την Guardian μερικοί από τους λόγους της απρόσμενης αυτής ανόδου παγκοσμίως είναι η ανάπτυξη συνείδησης για την βίαιη μεταχείριση των ζώων στη βιομηχανοποιημένη κτηνοτροφία, για την κλιματική αλλαγή και φυσικά η δυνατότητα βελτίωσης της υγείας μέσω της διατροφής.
Είναι γεγονός πως ο ρόλος του Internet και των social media ήταν ουσιαστικός για την αύξηση των vegan ¨ακολούθων¨ λόγω του ότι πολλοί καταναλωτές ήθελαν να ενημερωθούν για πληροφορίες όπως από πού προέρχεται πώς παράγεται το φαγητό τους, για τα πλεονεκτήματα της κατανάλωσης περισσότερων λαχανικών φρούτων και τις επιπτώσεις της κατανάλωσης κρέατος και ζωικών παραγώγων. Για παράδειγμα ο Διεθνής Οργανισμός Υγείας, έχει συνδέσει τα επεξεργασμένα κρέατα, (μπέικον, ζαμπόν κα), με τον καρκίνο.
Συμπληρωματικά η προβολή σχετικών ντοκιμαντέρ, (όπως το Cowspiracy, το “What The Health!, το “Fork Over Knives) των οποίων η θεματολογία περιστρέφεται γύρω από ζητήματα για το φαγητό και την υγεία, τις συνθήκες που επικρατούν σε σφαγεία και φάρμες, τη σταδιακή καταστροφή του περιβάλλοντος από τη βιομηχανοποιημένη κτηνοτροφία, την χορτοφαγία κλπ, έχουν συμβάλλει σημαντικά στην διόγκωση του αριθμού των vegans. Βέβαια υπάρχει και ποσοστό το οποίο ¨ασπάζεται¨ το κίνημα αυτό απλά λόγω…..μόδας!
Με αναφορά σε νούμερα, τελευταία τρία χρόνια υπήρξε αύξηση ως και 600% σε τμήμα πληθυσμού που χαρακτηρίζεται ως vegan στις ΗΠΑ (ερευνητικής της GlobalData), ενώ χώρες όπως η Αυστραλία, το Ισραήλ ο Καναδάς, και η Αυστρία παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση του συγκεκριμένου ενδιαφέροντος από το 2004 έως το 2018. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο αριθμός των vegan έχει αυξηθεί κατά 350%, σε σύγκριση με μια δεκαετία πριν.
Συμπληρωματικά, χώρες όπως η Κίνα, ολόκληρες εταιρείες όπως η Google, πολλές διασημότητες και αθλητές, είναι ένθερμοι υποστηρικτές του χορτοφαγικού κινήματος!
Η μεταστροφή των διατροφικών συνηθειών έχει επιπτώσεις στη παγκόσμια αγορά που καθώς ¨αντιλαμβάνεται¨ τα περιθώρια κέρδους που δημιουργούνται από τις διατροφικές αυτές τάσεις προσαρμόζεται, ανάλογα.
Ο μεγαλύτερος πωλητής λιανικής στον κόσμο, η Walmart, πλέον προμηθεύεται περισσότερα χορτοφαγικά προϊόντα, ενώ στην Βρετανία, αλυσίδες όπως η Tesco, και η Marks & Spencer, έχουν ήδη λανσάρει κατηγορίες προϊόντων vegan.
Από την άλλη εταιρείες εστιατορίων όπως η Pizza Hut και η Wagamama διαθέτουν vegan μενού ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται αμέτρητες startup εταιρίες που αφορούν στον βιγκανισμό, καθώς και βιβλία συνταγών, κανάλια στο YouTube, events δοκιμής φαγητού κ.α
Αποτέλεσμα μεγάλης έρευνας της Εθνικής Ακαδημία Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS) μάλιστα έδειξε πως: «Η διεθνής μείωση κατανάλωσης κρέατος που λαμβάνει χώρα μεταξύ του 2016 και του 2050 θα μπορούσε να σώσει πάνω από 8.000.000 ζωές τον χρόνο, 31 τρισεκατομμύρια $ λιγότερα κόστη στον τομέα της υγείας και της κλιματικής αλλαγής – και, ακόμη, τον ίδιο τον πλανήτη.»
Μήπως τελικά “it is good to go vegan”;
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.