Στη σύγχρονη εποχή που χαρακτηρίζεται από την αυξημένη χρήση της τεχνολογίας οι επιχειρηματίες καλούνται να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο με τον οποίο τα brands τους επικοινωνούν με τους αγοραστές τους. Στο πλαίσιο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γνωρίζουν τα ενδιαφέροντα, τις καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις αυτών. Μια επιτυχημένη στρατηγική μάρκετινγκ μιας εταιρίας στον 21ο αιώνα οφείλει να μη στοχεύει απλά και μόνο στην προώθηση προϊόντων, αλλά να πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, με το να αναπτύσσει μια διαρκή και αμφίδρομη επικοινωνία με τους καταναλωτές καθ’ όλη τη διαδικασία διαμόρφωσης και λήψης της αγοραστικής απόφασης.
Παλιότερα, οι επιχειρήσεις σχεδίαζαν τις στρατηγικές μάρκετινγκ τους με στόχο την πώληση των προϊόντων/brands τους, χωρίς να εστιάζουν σε εκείνους τους πελάτες που ήταν σημαντικοί για αυτές και σε εκείνες τις δραστηριότητες που θα τις έκαναν πιο αποδοτικές. Πιο συγκεκριμένα οι καταναλωτές λάμβαναν γνώση για μία εμπορική μάρκα μέσω επικοινωνιακών μηνυμάτων, συστάσεων γνωστών και φίλων ή από δική τους έρευνα, χωρίς να επιθυμούν απαραίτητα να την αγοράσουν. Στη συνέχεια εξέταζαν τις πληροφορίες που είχαν συγκεντρώσει πριν διαμορφώσουν τις προτιμήσεις τους και προβούν στην αγορά αυτής που πραγματικά τους ενδιαφέρει. Η πραγματοποίηση πωλήσεων μεταφραζόταν στη δημιουργία αφοσιωμένων πελατών οι οποίοι με τη σειρά τους γνωστοποιούσαν τις μάρκες που είχαν επιλέξει στον περίγυρό τους.
Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση πλέον είναι αναχρονιστική και οι σύγχρονες στρατηγικές μάρκετινγκ εστιάζουν στον πελάτη και στις ανάγκες του από το στάδιο της γνωστοποίησης ενός brand μέχρι την εμπειρία του καταναλωτή μετά την πώληση. Κι αυτό γιατί ο πελάτης είναι αυτός που διαμορφώνει τη φήμη και την εικόνα μιας επιχείρησης και καθορίζει συνεπώς την επιτυχία ή αποτυχία της.
Προτού αγοράσει ένα brand ερευνά και συγκεντρώνει λεπτομέρειες, κριτικές και συστάσεις είτε από το διαδίκτυο είτε από επισκέψεις σε καταστήματα, ενώ ταυτόχρονα λαμβάνει υπόψη του και τις συστάσεις φίλων του και συγγενών του καθώς και τις διάφορες διαφημίσεις. Αξίζει άλλωστε να σημειωθεί ότι οι καταναλωτές σήμερα είναι αρκετά εξοικειωμένοι με τη χρήση κινητών συσκευών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και χάρη σε αυτά αποκτούν από πολύ νωρίς πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν. Στη συνέχεια τις αξιολογούν, ώστε τελικά να προβαίνουν στην αγορά αυτών που θεωρούν ότι ανταποκρίνονται στις ανάγκες και επιθυμίες τους.
Όμως και η εμπειρία που αποκομίζουν μετά την πώληση και κατά τη χρήση των προϊόντων διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις μελλοντικές αγοραστικές τους αποφάσεις και στην προσέλκυση υποψήφιων αγοραστών. Μάλιστα όσο πιο ικανοποιητική είναι αυτή η εμπειρία, τόσο πιο πολύ ενισχύεται η εικόνα και η ταυτότητα μιας εμπορικής μάρκας, με αποτέλεσμα να αναπτύσσεται μια σταθερή και αξιόπιστη πελατειακή βάση. Συνεπώς, δεν αρκεί πλέον οι επιχειρήσεις να πωλούν, αλλά να δημιουργούν αφοσιωμένους στα brands τους χρήστες, με το να παρέχουν μια θετική καταναλωτική εμπειρία καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των προϊόντων. Στο πλαίσιο αυτό μια αποτελεσματική στρατηγική μάρκετινγκ θα πρέπει να βασίζεται στις εξής ενέργειες:
Οι ενέργειες αυτές είναι σημαντικές τόσο κατά το στάδιο της γνωριμίας του υποψήφιου αγοραστή με μία εμπορική μάρκα όσο και κατά το στάδιο της διαμόρφωσης της αγοραστικής απόφασης, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν εκείνα τα προϊόντα που σχετίζονται καλύτερα με τον τρόπο ζωής τους, είναι ποιοτικά και καλύπτουν όσο το δυνατόν αποδοτικότερα τις απαιτήσεις τους.
– Βασικό συστατικό στρατηγικής μάρκετινγκ είναι και η δημιουργία ευχάριστου περιβάλλοντος εντός του καταστήματος της επιχείρησης το οποίο επιτυγχάνεται με τη διακόσμησή του κατά τέτοιο τρόπο ώστε να προωθεί όσο το δυνατόν καλύτερα και συνεκτικότερα την εικόνα της εταιρίας, με την πρακτική και λειτουργική συσκευασία των προϊόντων που διαθέτει καθώς και με την άρτια εξυπηρέτηση των πελατών από το προσωπικό.
– Απαραίτητη είναι και η διασφάλιση της προσβασιμότητας των προϊόντων. Αυτή μπορεί να αναφέρεται στην αναζήτηση και εξασφάλιση πιο αποδοτικών καναλιών διανομής, στη δυνατότητα πραγματοποίησης αγορών online καθώς και στην παροχή προσφορών και εκπτώσεων.
Οι παραπάνω ενέργειες κρίνονται ιδιαίτερα χρήσιμες κατά το στάδιο της λήψης της αγοραστικής απόφασης, καθώς μπορούν να διαφοροποιήσουν σημαντικά ένα brand από τα υπόλοιπα, ώστε να επιλεγεί τελικά από τον χρήστη. Σε μεταγενέστερο στάδιο μετά την πώληση των προϊόντων, βασικά στοιχεία διαφοροποίησης μιας επιχείρησης συνιστούν και τα ακόλουθα:
– Ο εξορθολογισμός της υπηρεσίας εξυπηρέτησης πελατών και η ευκολία και άνεση στην επικοινωνία. Επιβάλλεται η ανάπτυξη ενός συνεχούς και εποικοδομητικού διαλόγου με τους πελάτες, ώστε να ικανοποιούνται τα αιτήματά τους και να νιώθουν ότι αποτελούν μέρος μιας κοινότητας.
– Η συνεχής αλληλεπίδραση με τους καταναλωτές. Αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω της παρακολούθησης των αγορών τους (μέσω συστημάτων πιστότητας) και της υποβολής προτάσεων νέων αγορών με βάση τις καταγεγραμμένες προτιμήσεις τους. Έτσι οι εταιρίες αναπτύσσουν συναισθηματικούς δεσμούς με τους αγοραστές, δείχνοντάς τους ότι ενδιαφέρονται και επιθυμούν να επικοινωνούν μαζί τους και μετά το πέρας των αγορών τους.
Συμπερασματικά, οι επιχειρήσεις οι οποίες θέτουν στον πυρήνα των στρατηγικών μάρκετινγκ τους την ικανοποίηση και την διασφάλιση της αφοσίωσης των πελατών τους παρέχοντάς τους μια συνολικά θετική καταναλωτική εμπειρία, θα έχουν μεγαλύτερη επιρροή στην αγορά και θα προσελκύουν συνεχώς και άλλους αγοραστές.
ΠΗΓΕΣ: Verónica Maria Jarski (2015), Thomas Oppong (2015), Greg Gordon (2014), Jim Joseph (2013), Corinne Munchbach (2013), David Cooperstein (2012), www.marketing.about.com, www. yourbusiness.azcentral.com, www.dkconsultants.gr
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.