Η συνεχής έντονη οικονομική ανάπτυξη της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες έχει οδηγήσει στην αύξηση των εισοδημάτων των Κινέζων καταναλωτών και κατ’ επέκταση στην αλλαγή συνηθειών σε ό,τι αφορά την κατανάλωση τροφίμων και ποτών. Η μεσαία τάξη αυξάνεται με σταθερούς ρυθμούς, τόσο σε αριθμό όσο και σε διαθέσιμα εισοδήματα. Οι Κινέζοι καταναλωτές έχουν όλο και περισσότερες δυνατότητες να καταναλώνουν εισαγόμενα αλκοολούχα ποτά, κάτι που δεν μπορούσαν να κάνουν πριν αρκετά χρόνια, οπότε και περιορίζονταν στην κατανάλωση φθηνότερων εγχώριων ποτών και κυρίως της μπίρας και του παραδοσιακού Κινέζικου ποτού baijiu.
Παράλληλα όμως, συμβαίνουν και άλλες αλλαγές ποιοτικού χαρακτήρα. Στις Κινεζικές μεγαλουπόλεις έχει καλλιεργηθεί η κουλτούρα των μπαρς των δυτικών ανεπτυγμένων χωρών, δημιουργώντας περισσότερες διόδους κατανάλωσης αλκοόλ. Καταλυτικό ρόλο στην δημιουργία της φερόμενης από την Δύση κουλτούρας των μπαρς, έχει παίξει τόσο ο συνεχώς αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων του δυτικού κόσμου που μεταναστεύουν στην Κίνα για επαγγελματικούς λόγους, όσο και ο επίσης αυξανόμενος αριθμός Κινέζων που έχουν πλέον την δυνατότητα να ταξιδεύουν στην Δύση και να έρχονται σε επαφή με την δυτική κουλτούρα.
Ο αριθμός των γυναικών που προθυμοποιούνται να καταναλώσουν αλκοόλ αυξάνεται, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την κατανάλωση κρασιού. Ο παράγοντας αυτός έχει συντελέσει στην μεγέθυνση της Κινεζικής αγοράς κρασιού τα τελευταία χρόνια (η ετήσια αύξηση της Κινεζικής αγοράς κρασιού εκτιμάται σε 14% την περίοδο 2009-2014). Γενικότερα, το κρασί θεωρείται από τους Κινέζους ως ένα ποτό που βοηθά στην διατήρηση της υγείας και της προστασίας του δέρματος. Επίσης, θεωρείται ως ένα μοντέρνο δυτικό ποτό που αγκαλιάζεται ολοένα και περισσότερο από τους Κινέζους καταναλωτές.
Η κατανάλωση αλκοόλ από τις γυναίκες γίνεται ολοένα και περισσότερο κοινωνικά αποδεκτή και αφορά κυρίως τα «ελαφριά» ποτά (με χαμηλό βαθμό αλκοόλ). Ο διαχωρισμός μεταξύ των δύο φύλων σε ό,τι αφορά την αποδοχή ή μη της κατανάλωσης αλκοόλ ξεθωριάζει. Η νέα γενιά των εργαζόμενων γυναικών τείνει να καταναλώνει περισσότερο αλκοόλ, ώστε να φαίνονται ως «ίσες» και «μοντέρνες» στα ανδρικά μάτια. Η αυξανόμενη οικονομική ανεξαρτησία των νέων γυναικών παίζει ασφαλώς τον ρόλο της.
Οι Κινέζες, εκτός του κρασιού, αρέσκονται επίσης στην κατανάλωση «ελαφριών» κοκτέηλς και λοιπών αλκοολούχων ποτών βασιζόμενων σε φρούτα.
Παρ’ όλα αυτά, το κρασί αποτελεί ακόμη λιγότερο από το 5% της εγχώριας αγοράς αλκοολούχων ποτών. Η αύξησή του τα επόμενα χρόνια αναμένεται να είναι μεγαλύτερη της αύξησης άλλων τμημάτων της αγοράς (μπίρας κλπ). Η ετήσια αύξηση των πωλήσεων κρασιού έφτασε το 32% το 2009 και το 24% το 2010. Συγκριτικά, οι πωλήσεις μπίρας και «αρωματισμένων» αλκοολούχων ποτών αυξήθηκαν κατά 6% το 2009 και μόλις 3% το 2010. Το κόκκινο κρασί αποτελεί το 62% της καταναλισκόμενης ποσότητας και το λευκό κρασί το υπόλοιπο 38%.
Τα οινοπνευματώδη ποτά και το κρασί αποτελούν το 10% της αγοράς αλκοολούχων ποτών στην Κίνα, με το μεγαλύτερο μέρος του κομματιού αυτού να καταλαμβάνεται από τα οινοπνευματώδη ποτά. Τα περισσότερο γνωστά οινοπνευματώδη ποτά στην Κίνα είναι το brandy, whiskey και η vodka, εκτός φυσικά του παραδοσιακού Κινεζικού baijiu.
Το ποτό baijiu είναι το πρώτο και παλαιότερο ποτό που βρέθηκε να καταναλώνεται στην Κίνα. Η παραγωγή του βασίζεται στο σιτάρι, το κριθάρι, το ρύζι και το σόργο Είναι αρκετά δυνατό ποτό (50-60%) και προτιμάται για κατανάλωση σε παραδοσιακά events και επιχειρηματικά – ή μη – γεύματα.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ραγδαία αύξηση στην κατανάλωση whiskey, προερχόμενη από την ελίτ των Κινέζων καταναλωτών. Οι προβλέψεις μιλούν για αύξηση της κατανάλωσης whiskey κατά 24% ετησίως τα επόμενα πέντε (5) έτη. Η αυξανόμενη ζήτηση whiskey οδηγεί εταιρείες όπως η Diageo να προωθούν και να υλοποιούν πλάνα ανάπτυξης πωλήσεων στην Κίνα, μέσω δημιουργίας δικών τους καταστημάτων λιανικής στις Κινεζικές μεγαλουπόλεις. Υψηλότατες είναι και οι προβλέψεις αύξησης πωλήσεων brandy και rum may (διπλάσιες σε σχέση με την προβλεπόμενη αύξηση του συνόλου της Κινεζικής αγοράς αλκοολούχων ποτών), όπως επίσης και των ποτών gin και tequila.
Η μπύρα και τα «αρωματισμένα» αλκοοούχα ποτά (Flavored Alcoholic Beverages) αποτελούν περίπου το 90% της Κινεζικής αγοράς αλκοολούχων ποτών. Η standard lager είναι ο περισσότερο συνηθισμένος τύπος μπύρας, αλλά οι πωλήσεις μπύρας με χαμηλή περιεκτικότητα ή καθόλου αλκοόλ αυξάνονται με ταχύτερους ρυθμούς σε σύγκριση με την lager μπύρα.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο ποιοτικού χαρακτήρα είναι ότι οι Κινέζοι καταναλωτές δείχνουν μεγάλη προθυμία να δοκιμάζουν νέες ποικιλίες και γεύσεις αλκοολούχων ποτών, προερχόμενες από διάφορες χώρες του δυτικού κόσμου, καθώς επίσης και νέες γεύσεις με χαμηλή περιεκτικότητα αλκοόλ.
Από την άλλη πλευρά όμως, υπάρχουν εμπόδια που πρέπει να υπερπηδηθούν για να εκμεταλλευθεί κανείς τις παρουσιαζόμενες ευκαιρίες στην αγορά των αλκοολούχων ποτών. Για παράδειγμα, οι παραγωγοί πρέπει να είναι είναι σε θέση να μεταβάλλουν την γεύση των ποτών τους, ώστε να γίνουν αυτά πιο ελκυστικά στους Κινέζους καταναλωτές. Πρέπει, επίσης, να είναι σε θέση να υπερπηδούν διάφορα προβλήματα που προκύπτουν εξ’ αιτίας του ρυθμιστικού περιβάλλοντος και των συχνών αλλαγών του. Σημαντική παράμετρος είναι η μεγάλη ευαισθησία των Κινέζων σε θέματα υγείας, η οποία έχει αυξηθεί λόγω της γενικότερης μείωσης του ποιοτικού επιπέδου παραγωγής των εγχώριων τροφίμων & ποτών. Απαραίτητη προϋπόθεση της ύπαρξης σοβαρών πιθανοτήτων επιτυχίας είναι η πολύ καλή γνώση των παραπάνω και η ικανότητα εφαρμογής βέλτιστων επιχειρηματικών πρακτικών.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.